Sienestämisen tuotteistaminen
Tuunanen, Heidi (2017)
Tuunanen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617175
Tiivistelmä
Menestyvän matkailuyrityksen on pystyttävä kehittymään jatkuvasti ja vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Matkailualaan vaikuttaa voimakkaasti sesonkien vaihtelevuus, minkä takia toimintaa on tasapainotettava ympärivuotisesti. Tämän tutkimuksen avulla pyrittiin lisäämään kesäsesonkiin painottuvan matkailuyrityksen syksyn vetovoimaisuutta, ja siten parantamaan yrityksen kannattavuutta. Suunnittelussa käytettiin hyödyksi alueella jo olemassa olevaa voimavaraa, sen monimuotoista luontoa. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle sienestämisestä tuote, jota voidaan markkinoida yrityksen tarjonnassa. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia elämyksiä sienestämiseen liittyy, miksi ihmiset sienestävät ja miten sienestäminen voidaan tuotteistaa palvelumuotoilun keinoilla.
Tutkimusaineistoa kerättiin monista lähteistä luotettavien tulosten ja kokonaisvaltaisen käsityksen saamiseksi aiheesta. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin kokemuksiin ja elämyksiin, motivaatioteorioihin sekä tuotteistamisen teoriaan. Lisäksi käsiteltiin luontomatkailua, jokamiehenoikeuksia ja luonnon kokemista palvelumaisemana. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja narratiivisen tarinankerronnan story telling -menetelmää. Kertomusten avulla sienestäjiltä kerättiin tietoa sienestämisen motiiveista ja sen tarjoamista elämyksistä.
Sienestyskertomuksista ilmeni vastaajien henkilökohtaiset kokemukset sienestämisestä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ihmiset sienestävät siitä saadun hyödyn sekä sen nautinnollisuuden takia. Tutkimuksessa tehtiin sienestämisen tuotekortti ja sienikartta, joiden avulla asiakkaita ohjeistetaan omatoimiseen sienestämiseen yrityksen lähellä sijaitsevassa Puulajipuistossa. Tuo-tekortissa sienestystuote kuvailtiin yksityiskohtaisesti ja sitä voi käyttää hyödyksi yrityksen markkinoinnissa ulkoisena tuotekorttina ja asiakaspalvelun sisäisenä asiakirjana. Tuotekortin ja kartan käyttöönoton jälkeen asiakkailta on kerättävä palautetta tuotteesta sen toimivuudesta. Lisää monipuolista tutkimustietoa tarvitaan alueen ympärivuotisen matkailun kehittämiseksi ja eri kansallisuuksien tarpeista luontomatkailulle, että asiakkaita voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla, asiakaslähtöisesti.
Tutkimusaineistoa kerättiin monista lähteistä luotettavien tulosten ja kokonaisvaltaisen käsityksen saamiseksi aiheesta. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin kokemuksiin ja elämyksiin, motivaatioteorioihin sekä tuotteistamisen teoriaan. Lisäksi käsiteltiin luontomatkailua, jokamiehenoikeuksia ja luonnon kokemista palvelumaisemana. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja narratiivisen tarinankerronnan story telling -menetelmää. Kertomusten avulla sienestäjiltä kerättiin tietoa sienestämisen motiiveista ja sen tarjoamista elämyksistä.
Sienestyskertomuksista ilmeni vastaajien henkilökohtaiset kokemukset sienestämisestä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ihmiset sienestävät siitä saadun hyödyn sekä sen nautinnollisuuden takia. Tutkimuksessa tehtiin sienestämisen tuotekortti ja sienikartta, joiden avulla asiakkaita ohjeistetaan omatoimiseen sienestämiseen yrityksen lähellä sijaitsevassa Puulajipuistossa. Tuo-tekortissa sienestystuote kuvailtiin yksityiskohtaisesti ja sitä voi käyttää hyödyksi yrityksen markkinoinnissa ulkoisena tuotekorttina ja asiakaspalvelun sisäisenä asiakirjana. Tuotekortin ja kartan käyttöönoton jälkeen asiakkailta on kerättävä palautetta tuotteesta sen toimivuudesta. Lisää monipuolista tutkimustietoa tarvitaan alueen ympärivuotisen matkailun kehittämiseksi ja eri kansallisuuksien tarpeista luontomatkailulle, että asiakkaita voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla, asiakaslähtöisesti.