Hoitosuunnitelman luominen Simon terveysasemalla pitkäaikaissairaille asiakkaille : Hoitosuunnitelman ohjeen ja omahoitolomakkeen kehittäminen asiakkaan ja työntekijöiden näkökulmasta
Miettunen, Anna (2017)
Miettunen, Anna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517148
Tiivistelmä
Pitkäaikaissairaudet ovat johtava kuolinsyy globaalisti ja muun muassa diabetes on yleistynyt kaikkialla. Pitkäaikaissairauksissa asiakkaan omahoidolla on merkittävä rooli asiakkaan hyvinvoinnille, koska asiakkaan sitoutuessa omahoitoon saavutetaan hänen hoidon tavoitteet paremmin kuin nyt. Asiakasta tuetaan hyvään omahoitoon asettamalla tavoitteet asiakkaan kanssa yhdessä ja luomalla hoitosuunnitelma vastaanotolla. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli hoitosuunnitelman ohjeen ja omahoitolomakkeen kehittäminen Simon terveysasemalle. Omahoitolomake on ennen vastaanottoa asiakkaalle kotiin lähetettävä lomake, joka sisältää kysymyksiä hänen hyvinvoinnistaan. Hoitosuunnitelman ohjeen ja omahoitolomakkeen laatimisen tarve lähti työyhteisöstä, koska Simossa ei ollut ohjetta tai vakiintunutta toimintamallia hoitosuunnitelman laatimiselle pitkäaikaissairauksia sairastaville asiakkaille.
Kehittämistyöni sisälsi kolme vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa pidettiin Simon terveysaseman terveydenhuollon työntekijöiden oppimiskahvila. Oppimiskahvilan tarkoituksena oli käsitellä työntekijöiden kanssa hoitosuunnitelman laatimiskäytäntöä ja sen tämän hetkisiä ongelmavaiheita. Oppimiskahvilan tavoitteena oli muodostaa hoitosuunnitelman laatimisprosessi Simon terveysasemalla työntekijöiden näkökulmasta ja laatia omahoitolomake Simon terveysasemalle. Toisessa vaiheessa pidettiin Simon terveysaseman asiakkaille asiakastilaisuus. Asiakastilaisuuden tarkoituksena oli kerätä palautetta työntekijöiden kanssa laaditusta hoitosuunnitelman laatimisprosessista ja omahoitolomakkeen sisällöstä asiakkailta. Tilaisuuden tavoitteena oli osallistaa asiakkaita kehittämään omahoitolomaketta ja ohjetta hoitosuunnitelman laatimiselle. Kolmannessa vaiheessa pidettiin työntekijöiden kanssa palavereita. Palavereiden tarkoituksena oli käydä läpi asiakkaiden palautetta asiakasfoorumista ja muokata sen pohjalta ohjetta hoitosuunnitelman laatimiseen Simon terveysasemalla. Työntekijöiden palavereiden tavoitteena oli viimeistellä ohje hoitosuunnitelman laatimiseen Simon terveysasemalla mahdollisimman hyvin toimivaksi.
Kehittämistyö toteutui suunnitelman mukaisesti ja tuotetavoitteet saavutettiin. Jatkossa olisi tärkeää arvioida hoitosuunnitelman ohjeen käyttökelpoisuutta ja omahoitolomakkeella saadun tiedon laatua sekä sitä, miten lomake vaikuttaa asiakkaan osallisuuteen hoitosuunnitelman laadinnassa.
Kehittämistyöni sisälsi kolme vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa pidettiin Simon terveysaseman terveydenhuollon työntekijöiden oppimiskahvila. Oppimiskahvilan tarkoituksena oli käsitellä työntekijöiden kanssa hoitosuunnitelman laatimiskäytäntöä ja sen tämän hetkisiä ongelmavaiheita. Oppimiskahvilan tavoitteena oli muodostaa hoitosuunnitelman laatimisprosessi Simon terveysasemalla työntekijöiden näkökulmasta ja laatia omahoitolomake Simon terveysasemalle. Toisessa vaiheessa pidettiin Simon terveysaseman asiakkaille asiakastilaisuus. Asiakastilaisuuden tarkoituksena oli kerätä palautetta työntekijöiden kanssa laaditusta hoitosuunnitelman laatimisprosessista ja omahoitolomakkeen sisällöstä asiakkailta. Tilaisuuden tavoitteena oli osallistaa asiakkaita kehittämään omahoitolomaketta ja ohjetta hoitosuunnitelman laatimiselle. Kolmannessa vaiheessa pidettiin työntekijöiden kanssa palavereita. Palavereiden tarkoituksena oli käydä läpi asiakkaiden palautetta asiakasfoorumista ja muokata sen pohjalta ohjetta hoitosuunnitelman laatimiseen Simon terveysasemalla. Työntekijöiden palavereiden tavoitteena oli viimeistellä ohje hoitosuunnitelman laatimiseen Simon terveysasemalla mahdollisimman hyvin toimivaksi.
Kehittämistyö toteutui suunnitelman mukaisesti ja tuotetavoitteet saavutettiin. Jatkossa olisi tärkeää arvioida hoitosuunnitelman ohjeen käyttökelpoisuutta ja omahoitolomakkeella saadun tiedon laatua sekä sitä, miten lomake vaikuttaa asiakkaan osallisuuteen hoitosuunnitelman laadinnassa.