Kielellinen erityisvaikeus leikki-iässä : opas terveydenhoitajaopiskelijoille
Lyytikäinen, Elina (2017)
Lyytikäinen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517138
Tiivistelmä
Kielenkehitys alkaa jo varhain, kun vauva on vuorovaikutuksessa vanhemman kanssa. Vanhemman tulisi vastata vauvan viesteihin. Lapsi oppii sanoja vanhempien avulla, mutta kielenkehitys on muutakin kuin puhetta ja normaalissa kielenkehityksessä on runsaasti yksilöllistä vaihtelua. Ensimmäiset aikuisen tunnistamat sanat lapsi sanoo keskimäärin vuoden ikäisenä, mutta normaali vaihteluväli on 8¬–18 kk.
Kielellinen erityisvaikeus (spesific language impairment, SLI) on yksi tavallisimmista lapsuuden kehityksellisistä häiriöistä ja vaikuttaa laaja-alaisesti toimintakykyyn, osallistumiseen ja vuorovaikutukseen. Siitä kärsii kansainvälisesti 1-7 prosenttia lapsista. Kielellinen erityisvaikeus tarkoittaa vaikeutta ymmärtää ja/tai tuottaa puhetta. Se voi olla lievä, keskivaikea tai vaikea. Suurin osa kielellisestä erityisvaikeudesta kärsivistä lapsista on oppinut kävelemään noin yhden vuoden iässä ja motorinen kehitys on edennyt normaalissa aikataulussa. Suurin osa myös sanoo ensimmäiset sanansa noin yhden vuoden iässä, mutta sanavarasto ja lausepuhe kehittyvät yleensä hitaammin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa oppaan muotoon terveydenhoitajaopiskelijoille kielellisestä erityisvaikeudesta leikki-iässä. Työn tilaajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoutta kielellisestä erityisvaikeudesta ja helpottaa sen tunnistamista. Opas suunniteltiin käytettäväksi neuvolassa suullisen ohjauksen tukena. Siinä on lyhyesti teoriatietoa kielellisestä erityisvaikeudesta ja vinkkejä terveydenhoitajaopiskelijalle puheen kehityksen arvioimiseksi. Lisäksi oppaassa on kysymyksiä ja neuvoja vanhemmille. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä tilaajan kanssa ja sen tuotoksena syntyi opas terveydenhoitajaopiskelijoille.
Kielellinen erityisvaikeus (spesific language impairment, SLI) on yksi tavallisimmista lapsuuden kehityksellisistä häiriöistä ja vaikuttaa laaja-alaisesti toimintakykyyn, osallistumiseen ja vuorovaikutukseen. Siitä kärsii kansainvälisesti 1-7 prosenttia lapsista. Kielellinen erityisvaikeus tarkoittaa vaikeutta ymmärtää ja/tai tuottaa puhetta. Se voi olla lievä, keskivaikea tai vaikea. Suurin osa kielellisestä erityisvaikeudesta kärsivistä lapsista on oppinut kävelemään noin yhden vuoden iässä ja motorinen kehitys on edennyt normaalissa aikataulussa. Suurin osa myös sanoo ensimmäiset sanansa noin yhden vuoden iässä, mutta sanavarasto ja lausepuhe kehittyvät yleensä hitaammin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa oppaan muotoon terveydenhoitajaopiskelijoille kielellisestä erityisvaikeudesta leikki-iässä. Työn tilaajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoutta kielellisestä erityisvaikeudesta ja helpottaa sen tunnistamista. Opas suunniteltiin käytettäväksi neuvolassa suullisen ohjauksen tukena. Siinä on lyhyesti teoriatietoa kielellisestä erityisvaikeudesta ja vinkkejä terveydenhoitajaopiskelijalle puheen kehityksen arvioimiseksi. Lisäksi oppaassa on kysymyksiä ja neuvoja vanhemmille. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä tilaajan kanssa ja sen tuotoksena syntyi opas terveydenhoitajaopiskelijoille.