Tutkimuksellisena kehittämishankkeena motivaation edistämistyökalu neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaation edistämiseksi
Lassila, Niina-Maria (2017)
Lassila, Niina-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517107
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena on edistää neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaatiota kehittämishankkeen lopputuotoksen; motivaation edistämistyökalun avulla. Neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaation edistämisen lisäksi tavoitteena on motivaation edistämistyökalun avulla nostaa ”lapsen ääni” paremmin kuuluville kuntoutusprosessissa sekä nostaa esiin näkökulmia lapsen hoitomotivaation edistämisen keinoista. Lasten hoitomotivaation edistämisestä on vain vähän aiempia tutkimuksia hoitotieteissä. Tästä syystä tutkimuksellinen kehittämishanke koostui sekä kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta että laadullisin menetelmin toteutetusta lomakekyselystä lasten neuropsykiatrian alan asiantuntijoille.
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus johdattaa motivaation tutkimisen historiasta nykypäivään ja antaa teoreettisen viitekehyksen motivaation edistämistyökalulle. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostin asiantuntijoiden lomakekyselyyn väittämiä, joiden sopivuutta lasten neuropsykiatriaan asiantuntijat arvioivat. Lisäksi lomakekyselyssä oli avoimia kysymyksiä neuropsykiatrisen lapsen motivaation edistämisen keinoista. Tuloksia analysoidessa yhdistin teoreettisen viitekehyksen asiantuntijoiden kokemuksiin neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaation edistämisestä. Lomakekyselyn avoimet kysymykset analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijoiden lomakekyselyn vastausten pohjalta kehitin motivaation edistämistyökalun, jossa on kolme osiota: minun fiilis lomake, puutehtävälomake sekä motivaation edistämisen checklist.
Motivaation edistämistyökalun osiot kehitin tutkimuksellisen kehittämishankkeen pohjalta nousseista hyödyllisistä neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaation edistämisen keinoista.
Kuvien käytön tärkeys nousi sekä kirjallisuuskatsauksesta, että asiantuntijoiden vastauksista vahvana, joten käytin kuvia mahdollisimman paljon hyödyksi motivaation edistämistyökalussa. Motivaation edistämistyökalun avulla ”lapsen ääni” saadaan paremmin kuuluviin kuntoutusprosessissa. Kehittämissäni lomakkeissa korostuu positiivisen psykologian voima, sillä se nousi sekä kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta että asiantuntijoiden lomakekyselyn vastauksista vahvana motivaation edistämisen keinona.
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus johdattaa motivaation tutkimisen historiasta nykypäivään ja antaa teoreettisen viitekehyksen motivaation edistämistyökalulle. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostin asiantuntijoiden lomakekyselyyn väittämiä, joiden sopivuutta lasten neuropsykiatriaan asiantuntijat arvioivat. Lisäksi lomakekyselyssä oli avoimia kysymyksiä neuropsykiatrisen lapsen motivaation edistämisen keinoista. Tuloksia analysoidessa yhdistin teoreettisen viitekehyksen asiantuntijoiden kokemuksiin neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaation edistämisestä. Lomakekyselyn avoimet kysymykset analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijoiden lomakekyselyn vastausten pohjalta kehitin motivaation edistämistyökalun, jossa on kolme osiota: minun fiilis lomake, puutehtävälomake sekä motivaation edistämisen checklist.
Motivaation edistämistyökalun osiot kehitin tutkimuksellisen kehittämishankkeen pohjalta nousseista hyödyllisistä neuropsykiatrisen lapsen hoitomotivaation edistämisen keinoista.
Kuvien käytön tärkeys nousi sekä kirjallisuuskatsauksesta, että asiantuntijoiden vastauksista vahvana, joten käytin kuvia mahdollisimman paljon hyödyksi motivaation edistämistyökalussa. Motivaation edistämistyökalun avulla ”lapsen ääni” saadaan paremmin kuuluviin kuntoutusprosessissa. Kehittämissäni lomakkeissa korostuu positiivisen psykologian voima, sillä se nousi sekä kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta että asiantuntijoiden lomakekyselyn vastauksista vahvana motivaation edistämisen keinona.