Informaatioergonomia astuu sosiaalitoimistoon : Case aikuissosiaalityö
Kaura, Sanna (2017)
Kaura, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517104
Tiivistelmä
Informaatioteknologiakehitys ja tietotyön yleistyminen ovat muokanneet työelämää tuoden siihen uusia haasteita, myös sosiaalitoimistoissa. Tietotyöläisten on todettu tarvitsevan työssään aiempaa tehokkaampaa ja osaavampaan informaatioteknologian hallintaa sekä kykyä selviytyä informaatiointensiivisemmässä häiriöalttiissa työympäristössä. Kehityskulku on johtanut tarpeeseen laajentaa työergonomian käsitettä tietotyöläisten informaatiokuorman hallintaa tarkastelevaan ja kehittävään informaatioergonomiaan. Kyseessä on vähän tutkittu uudehko ilmiö, josta ei sosiaalialan kontekstissa ole aiempaa tutkimustietoa.
Tässä tutkimuksessa lähdettiin tapaustutkimuksen keinoin tutkimaan informaatioergonomiaa sosiaalitoimistolla aikuissosiaalityön case-organisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa aikuissosiaalityön ammattilaisten kokemuksia työnsä informaatioergonomiasta ja sen kehittämistarpeista. Tavoitteeksi asetettiin 1) informaatioergonomian merkityksen tunnistaminen aikuissosiaalityössä ja 2) tiedon tuottaminen informaatioergonomian tilasta työhyvinvoinnin ja työn teknologisen ympäristön kehittämistyön tueksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu informaatioergonomiasta tietotyössä ja informaatioteknologiasta sosiaalialan työssä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin teemahaastatteluilla ja havainnoiden. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että aikuissosiaalityön case-organisaatiossa tehdään tietotyötä, jossa informaatioergonomia huomioinnilla on merkitystä työn sujuvuuden ja työhyvinvoinnin kannalta. Työn informaatioympäristön, johon informaatioteknologia olennaisesti kytkeytyy, havaittiin altistavan työntekijöitä kuormitukselle. Kuormitustekijöiksi tunnistettiin informaatiotulva, keskeytykset, monitehtäväisyys ja informaatioteknologian käyttöön liittyvät haasteet. Työntekijän ominaisuuksilla ja osaamisella oli vaikutusta kuormitukseen kokemiseen. Tutkimus osoitti myös, että työntekijöiltä löytyy jo useita keinoja informaatioergonomian ylläpitoon ja hyviä ehdotuksia sen kehittämiseen.
Tässä tutkimuksessa lähdettiin tapaustutkimuksen keinoin tutkimaan informaatioergonomiaa sosiaalitoimistolla aikuissosiaalityön case-organisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa aikuissosiaalityön ammattilaisten kokemuksia työnsä informaatioergonomiasta ja sen kehittämistarpeista. Tavoitteeksi asetettiin 1) informaatioergonomian merkityksen tunnistaminen aikuissosiaalityössä ja 2) tiedon tuottaminen informaatioergonomian tilasta työhyvinvoinnin ja työn teknologisen ympäristön kehittämistyön tueksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu informaatioergonomiasta tietotyössä ja informaatioteknologiasta sosiaalialan työssä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin teemahaastatteluilla ja havainnoiden. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että aikuissosiaalityön case-organisaatiossa tehdään tietotyötä, jossa informaatioergonomia huomioinnilla on merkitystä työn sujuvuuden ja työhyvinvoinnin kannalta. Työn informaatioympäristön, johon informaatioteknologia olennaisesti kytkeytyy, havaittiin altistavan työntekijöitä kuormitukselle. Kuormitustekijöiksi tunnistettiin informaatiotulva, keskeytykset, monitehtäväisyys ja informaatioteknologian käyttöön liittyvät haasteet. Työntekijän ominaisuuksilla ja osaamisella oli vaikutusta kuormitukseen kokemiseen. Tutkimus osoitti myös, että työntekijöiltä löytyy jo useita keinoja informaatioergonomian ylläpitoon ja hyviä ehdotuksia sen kehittämiseen.