Fifty shades of voice and more : tunteiden ja liikkeen hyödyntäminen rytmimusiikin kuorojen äänenavauksessa
Annala, Outi (2017)
Annala, Outi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517095
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan, miten rytmimusiikin kuorot voisivat hyödyntää tunteita ja liikettä osana äänenavausta. Työ sai inspiraationsa Lucas Tuan Minh Hoangin Living Voice System -luennosta kesällä 2016 rytmisen kuoronjohdon kesäkurssilta Royal Academy of Musicissa Aalborgissa.
Opinnäytetyöni on muodoltaan toiminnallinen, jonka ensimmäinen osa on teoreettinen katsanto Living Voice Systemiin liittyvistä käsitteistä: ääni, mieli, keho ja tunteet. Kolme viimeksi mainittua ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa ja vaikuttavat siten lauluääneen.
Toinen osa on tutkimus, johon pyydettiin mukaan kuutta suomalaista kuoroa. Nämä kuorot edustivat monipuolisesti niin ikäjakaumaltaan kuin tyyliltään suomalaista kuorokenttää. Kuorot testasivat kolmea erityylistä rytmimusiikkiin suunnittelemaani äänenavausharjoitusta ja antoivat niistä palautetta.
Työn tarkoitus oli kartoittaa suomalaisten kuorojen liikkumistapoja äänenavauksissa ja keikoilla ja miten kuoronjohtajat ohjaavat kappaleiden tulkintaa. Lisäksi halusin tutkia miten kuorolaiset ja johtajat suhtautuvat rytmisenmusiikin äänenavausharjoituksiin, kun niissä hyödynnetään tunteita ja liikettä
Opinnäytetyöni on muodoltaan toiminnallinen, jonka ensimmäinen osa on teoreettinen katsanto Living Voice Systemiin liittyvistä käsitteistä: ääni, mieli, keho ja tunteet. Kolme viimeksi mainittua ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa ja vaikuttavat siten lauluääneen.
Toinen osa on tutkimus, johon pyydettiin mukaan kuutta suomalaista kuoroa. Nämä kuorot edustivat monipuolisesti niin ikäjakaumaltaan kuin tyyliltään suomalaista kuorokenttää. Kuorot testasivat kolmea erityylistä rytmimusiikkiin suunnittelemaani äänenavausharjoitusta ja antoivat niistä palautetta.
Työn tarkoitus oli kartoittaa suomalaisten kuorojen liikkumistapoja äänenavauksissa ja keikoilla ja miten kuoronjohtajat ohjaavat kappaleiden tulkintaa. Lisäksi halusin tutkia miten kuorolaiset ja johtajat suhtautuvat rytmisenmusiikin äänenavausharjoituksiin, kun niissä hyödynnetään tunteita ja liikettä