Puustellin Työkylän laadunarviointi henkilöstön ja valmentautujien näkökulmasta
Marjonen, Arja (2017)
Marjonen, Arja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laadunarviointi ja toiminnan kehittäminen Puustellin Työkylässä. Tavoitteena on kartoittaa laadunarviointia varten lähtötason tilannetta käyttäjäasiakkaiden eli valmentautujien sekä henkilöstön näkökulmasta. Menetelminä laadunarvioinnissa ovat itsearviointi ja kyselyt. Lisäksi opinnäytetyö sisältää kehittämistyön menetelmiä henkilöstön ja valmentautujien näkökulmasta.
Puustellin Työkylä on erityistä tukea tarvitsevien valmennus- ja kuntoutusyksikkö Laukaassa Keski-Suomessa. Opinnäytetyön tilaajana toimivat Puustellin Työkylä sekä toimintaa koordinoiva Puustellin tuki ry.
Laadunarvioinnin menetelmänä toimii EFQM -laadunarviointimalliin perustuva STL eli sosiaalisen työllistämisen laadunarviointimalli. STL on suunniteltu nimensä mukaisesti työpajaympäristöön ja sosiaalisen työllistämisen kentälle. Se on Valtakunnallisen Työpajayhdistyksen luoma itsearviointimalli.
Itsearvioinnin orientaatiota varten henkilökunnalle sekä valmentautujille teetettiin kysely. Opinnäytetyön laadunarvioinnin lähtötason arvot organisaation toimintaympäristössä tuottivat indikoitavaa tietoa asia-kastyytyväisyydestä sekä henkilöstön suorituskyvystä. Henkilöstökysely sekä asiakastyytyväisyyskyselyn suunnittelu, toteutus ja arviointi kuuluivat opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyö tuottaa itsearvioinnin avulla laadullista tietoa Puustellin Työkylän henkilöstön ja valmentautujien vahvuuksista, haasteista ja kehittämisehdotuksista. Kyselyt tuottavat määrällistä tilastotietoa henkilökunnan ja valmentautujien tyytyväisyydestä.
Kehittämistyön menetelminä ovat käyttäjäasiakkaiden oma asiakasraatitoiminnan aloittaminen sekä henkilöstön omien kehittämismallien, työrukkasten, kehittäminen.
Opinnäytetyön tuotoksena ovat Puustellin Työkylän johdolle sekä Puustellin Tuki ry:n hallitukselle kirjalliset raportit arvioitavista osa-alueista. Kehittämistoimenpiteet, kuten asiakasraatitoiminnan sekä työrukkasen aloittaminen Puustellin Työkylässä, toimivat uusien innovatiivisten toimintamallien pilotteina.
Opinnäytetyön kartoituksella ja kehittämistoimilla valmistaudutaan kansallisen sosiaali- ja terveysuudis-tuksen luomaan kilpailutilanteeseen. SOTE -uudistuksen tilaaja-tuottaja -malli luo tarpeen vahvistaa kilpailukykyisyyttä uudessa markkina- ja kilpailutilanteessa. Pystyäkseen kilpailemaan omalla palvelu-tarjonnallaan markkinoilla, Puustellin Työkylä tarvitsee selkeää laatutyötä ja sitä kautta selkeyttä toimintaansa.
Puustellin Työkylä on erityistä tukea tarvitsevien valmennus- ja kuntoutusyksikkö Laukaassa Keski-Suomessa. Opinnäytetyön tilaajana toimivat Puustellin Työkylä sekä toimintaa koordinoiva Puustellin tuki ry.
Laadunarvioinnin menetelmänä toimii EFQM -laadunarviointimalliin perustuva STL eli sosiaalisen työllistämisen laadunarviointimalli. STL on suunniteltu nimensä mukaisesti työpajaympäristöön ja sosiaalisen työllistämisen kentälle. Se on Valtakunnallisen Työpajayhdistyksen luoma itsearviointimalli.
Itsearvioinnin orientaatiota varten henkilökunnalle sekä valmentautujille teetettiin kysely. Opinnäytetyön laadunarvioinnin lähtötason arvot organisaation toimintaympäristössä tuottivat indikoitavaa tietoa asia-kastyytyväisyydestä sekä henkilöstön suorituskyvystä. Henkilöstökysely sekä asiakastyytyväisyyskyselyn suunnittelu, toteutus ja arviointi kuuluivat opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyö tuottaa itsearvioinnin avulla laadullista tietoa Puustellin Työkylän henkilöstön ja valmentautujien vahvuuksista, haasteista ja kehittämisehdotuksista. Kyselyt tuottavat määrällistä tilastotietoa henkilökunnan ja valmentautujien tyytyväisyydestä.
Kehittämistyön menetelminä ovat käyttäjäasiakkaiden oma asiakasraatitoiminnan aloittaminen sekä henkilöstön omien kehittämismallien, työrukkasten, kehittäminen.
Opinnäytetyön tuotoksena ovat Puustellin Työkylän johdolle sekä Puustellin Tuki ry:n hallitukselle kirjalliset raportit arvioitavista osa-alueista. Kehittämistoimenpiteet, kuten asiakasraatitoiminnan sekä työrukkasen aloittaminen Puustellin Työkylässä, toimivat uusien innovatiivisten toimintamallien pilotteina.
Opinnäytetyön kartoituksella ja kehittämistoimilla valmistaudutaan kansallisen sosiaali- ja terveysuudis-tuksen luomaan kilpailutilanteeseen. SOTE -uudistuksen tilaaja-tuottaja -malli luo tarpeen vahvistaa kilpailukykyisyyttä uudessa markkina- ja kilpailutilanteessa. Pystyäkseen kilpailemaan omalla palvelu-tarjonnallaan markkinoilla, Puustellin Työkylä tarvitsee selkeää laatutyötä ja sitä kautta selkeyttä toimintaansa.