Tutkimus MosaClub -hyvinvointikerhon jäsenten näkökulmista kerhon toimintaan ja sen kehittämiseen
Nevanen, Antti (2017)
Nevanen, Antti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111317010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111317010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön yhteistyökumppanina on Tapanilan urheilukeskus. Keskuksessa on toiminut noin vuoden MosaClub -hyvinvointikerho ja tämä työ tarkastelee klubilaisten koke-muksia ja tyytyväisyyttä palveluihin. Tutkimustehtävänä oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Mo-saClubin asiakkaat ovat hyvinvointiklubin toimintaan. Toisena selvityksen kohteena oli se, miten asiakkaat toivovat toiminnan kehittyvän ja monipuolistuvan. Lisäksi kyselyllä saatiin perustietoa asiakkaista, kuten ikä, sukupuoli, asuinalue ja liikuntapalveluiden käyttö.
Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin nettikyselyllä. MosaClubin asiakkaille lähetettiin sähköpostil-la Webropol -kyselyn linkki. Kysymyksiä oli yhteensä 26 ja osassa kysymyksistä oli valmiit vaihtoehdot ja osa oli avoimia kysymyksiä. Kysely sisälsi kysymyksiä liikuntamääristä, har-rastetuista lajeista, tyytyväisyydestä palvelun laatuun ja hintoihin sekä palveluiden sopivuu-desta itselle. Lisäksi kysyttiin liikuntaharrastuksen yhteisöllisyyteen liittyvistä tekijöistä ja sitä, mihin on toiminnassa tyytyväinen ja miten haluasi toiminnan kehittyvän tai muuttuvan. Kysely lähti kaikille MosaClubin asiakkaille joita on noin sata ja vastauksia tuli yhteensä 24.
Kyselyn keskeinen tulos oli, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä MosaClubin nykyiseen toi-mintaan. Klubilaisten mielestä palveluiden laatu ja hinta ovat heille sopivia. Erityisesti asiak-kaat pitivät arvossa laajaa lajivalikoimaa, joustavia aikatauluja ja käytäntöjä, rentoa tunnel-maa ja ystävällistä henkilökuntaa. Kyselyyn vastanneet olisivat toivoneet aktiivisempaa tie-dottamista klubin mahdollisuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista. Klubilaiset ehdottivat joi-tain uudistuksia tai lisäyksiä palveluvalikoimaan ja klubitarjontaan.
Koska kyselyn vastaajamäärä (n=24) oli melko pieni, johtopäätöksiä tehtäessä on otettava tämä huomioon ja arvioitava sitä, edustavatko vastaajat koko MosaClubin asiakaskuntaa. Tulokset vahvistivat sitä käytännön työssä tullutta mielikuvaa, joka urheilukeskuksen työteki-jöillä oli asiakkaistaan. Kysely täytti sille asetetun tavoitteen tuottaa arviointitietoa hyvinvoin-tikerhon toiminnasta ja palveluista asiakasnäkökulmasta. Tuotettua tietoa tullaan hyödyntä-mään hyvinvointiklubin toiminnan kehittämisessä.
Asiakastyytyväisyyttä selvitettiin nettikyselyllä. MosaClubin asiakkaille lähetettiin sähköpostil-la Webropol -kyselyn linkki. Kysymyksiä oli yhteensä 26 ja osassa kysymyksistä oli valmiit vaihtoehdot ja osa oli avoimia kysymyksiä. Kysely sisälsi kysymyksiä liikuntamääristä, har-rastetuista lajeista, tyytyväisyydestä palvelun laatuun ja hintoihin sekä palveluiden sopivuu-desta itselle. Lisäksi kysyttiin liikuntaharrastuksen yhteisöllisyyteen liittyvistä tekijöistä ja sitä, mihin on toiminnassa tyytyväinen ja miten haluasi toiminnan kehittyvän tai muuttuvan. Kysely lähti kaikille MosaClubin asiakkaille joita on noin sata ja vastauksia tuli yhteensä 24.
Kyselyn keskeinen tulos oli, että asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä MosaClubin nykyiseen toi-mintaan. Klubilaisten mielestä palveluiden laatu ja hinta ovat heille sopivia. Erityisesti asiak-kaat pitivät arvossa laajaa lajivalikoimaa, joustavia aikatauluja ja käytäntöjä, rentoa tunnel-maa ja ystävällistä henkilökuntaa. Kyselyyn vastanneet olisivat toivoneet aktiivisempaa tie-dottamista klubin mahdollisuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista. Klubilaiset ehdottivat joi-tain uudistuksia tai lisäyksiä palveluvalikoimaan ja klubitarjontaan.
Koska kyselyn vastaajamäärä (n=24) oli melko pieni, johtopäätöksiä tehtäessä on otettava tämä huomioon ja arvioitava sitä, edustavatko vastaajat koko MosaClubin asiakaskuntaa. Tulokset vahvistivat sitä käytännön työssä tullutta mielikuvaa, joka urheilukeskuksen työteki-jöillä oli asiakkaistaan. Kysely täytti sille asetetun tavoitteen tuottaa arviointitietoa hyvinvoin-tikerhon toiminnasta ja palveluista asiakasnäkökulmasta. Tuotettua tietoa tullaan hyödyntä-mään hyvinvointiklubin toiminnan kehittämisessä.