Saatko sä sun kantapäät maahan? : Leikki-ikäisten idiopaattisten varvaskävelijälasten liikkumisen tukeminen fysioterapiassa
Lehtinen, Mia-Mari; Manninen, Jemina (2017)
Lehtinen, Mia-Mari
Manninen, Jemina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316951
Tiivistelmä
Idiopaattinen varvaskävely tarkoittaa sitä, että varvaskävelyn taustalta on voitu poissulkea muut kehitykselliset sekä neurologiset häiriöt, rakenteelliset ongelmat sekä lihassairaudet. Idiopaattinen varvaskävely on melko yleinen ilmiö leikki-ikäisten lasten keskuudessa, sillä 24 % leikki-ikäisistä lapsista kävelee varpaillaan, mutta useimmiten se häviää itsestään. Idiopaattinen varvaskävely on oire keskushermoston motorisen toiminnan säätelyhäiriöstä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää idiopaattisten varvaskävelijälasten liikkumista. Opinnäytetyö on integroiva kirjallisuuskatsaus, joka vastaa työelämän tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa kotiharjoitteluvideo lasten sekä lasten vanhempien käyttöön.
Tuloksena opinnäytetyössä oli, että leikki-ikäisten idiopaattisten varvaskävelijälasten liikkumista voidaan tukea fysioterapian avulla havainnoimalla lapsen liikkumista ja tekemällä uuden kävelymallin harjoitteita, venyttelyitä sekä tasapainoharjoitteita. Fysioterapian lisäksi kotiharjoittelulla on tärkeä rooli kanta-varvaskävelyn saavuttamisessa. On tärkeää toimia lapsilähtöisesti ja kannustaa lasta harjoitteluun esimerkiksi leikin varjolla. Tulosten perusteella voidaan suositella 30 sekunnin venytyksiä viidellä toistolla vähintään viisi kertaa viikossa. Jatkotutkimuksia tästä aiheesta tarvitaan kuitenkin vielä lisää.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää idiopaattisten varvaskävelijälasten liikkumista. Opinnäytetyö on integroiva kirjallisuuskatsaus, joka vastaa työelämän tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa kotiharjoitteluvideo lasten sekä lasten vanhempien käyttöön.
Tuloksena opinnäytetyössä oli, että leikki-ikäisten idiopaattisten varvaskävelijälasten liikkumista voidaan tukea fysioterapian avulla havainnoimalla lapsen liikkumista ja tekemällä uuden kävelymallin harjoitteita, venyttelyitä sekä tasapainoharjoitteita. Fysioterapian lisäksi kotiharjoittelulla on tärkeä rooli kanta-varvaskävelyn saavuttamisessa. On tärkeää toimia lapsilähtöisesti ja kannustaa lasta harjoitteluun esimerkiksi leikin varjolla. Tulosten perusteella voidaan suositella 30 sekunnin venytyksiä viidellä toistolla vähintään viisi kertaa viikossa. Jatkotutkimuksia tästä aiheesta tarvitaan kuitenkin vielä lisää.