Jälkihuollon asiakkaan ja työntekijän välinen suhde nuoren kokemana
Pesonen, Emmi (2017)
Pesonen, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116909
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten jälkihuollon nuorten mielestä muodostuu hyvä asiakas−työntekijä-suhde, miten huono asiakas−työntekijä-suhde ja millaisena nuoret kokevat suhteensa heidän jälkihuollon ohjaajaansa. Opinnäytetyön teoriapohjana tarkasteltiin lastensuojelua, jälkihuoltoa ja sosiaalityön asiakassuhteita sekä aiempia opinnäytetöitä näistä aiheista. Tämä opinnäytetyö haluaa nostaa jälkihuollon nuorten asiakkaiden äänen kuuluviin asiakas−työntekijä-suhteista ja korostaa jälkihuollon merkitystä näkyvämmäksi.
Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi yksityinen eteläsuomalainen jälkihuollon palvelutuottaja, jonka kautta saatiin tutkimukseen haastateltavat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, jotka nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Tutkimustuloksissa selvisi, että jälkihuollon ohjaajalla on suuri merkitys nuorelle. Tässä tutkimuksessa nuoret pitivät ohjaajiaan tärkeinä henkilöinä, joihin voi luottaa.
Tutkimus osoittaa, että asiakas−työntekijä-suhteen muodostumiseen vaikuttavat ohjaajan ammatillisuus ja persoona. Kun nuori kokee ohjaajan olevan miellyttävä ja ammattitaitoinen, hän kokee myös toiminnan olevan hyvää. Asiakkaan ja ohjaajan välille voi muodostua huono suhde, jos nuori ei pidä ohjaajan persoonasta.
Jälkihuollon asiakas−työntekijä-suhde toimii tutkimuksen nuorten mielestä parhaiten, jos ohjaaja on esimerkiksi huumorintajuinen ja ammattimainen. Lisäksi ohjaajan nuori ikä ja keskustelutaidot koettiin positiivisiksi. Negatiivisin suhteeseen vaikuttava tekijä oli nuorten kokemuksien mukaan ohjaajan liika auktoriteettisuus. Tämän tutkimuksen nuoret eivät halunneet muuttaa nykyisissä asiakas−työntekijä-suhteissaan mitään, vaan he olivat tyytyväisiä ohjaajiinsa.
Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi yksityinen eteläsuomalainen jälkihuollon palvelutuottaja, jonka kautta saatiin tutkimukseen haastateltavat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, jotka nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Tutkimustuloksissa selvisi, että jälkihuollon ohjaajalla on suuri merkitys nuorelle. Tässä tutkimuksessa nuoret pitivät ohjaajiaan tärkeinä henkilöinä, joihin voi luottaa.
Tutkimus osoittaa, että asiakas−työntekijä-suhteen muodostumiseen vaikuttavat ohjaajan ammatillisuus ja persoona. Kun nuori kokee ohjaajan olevan miellyttävä ja ammattitaitoinen, hän kokee myös toiminnan olevan hyvää. Asiakkaan ja ohjaajan välille voi muodostua huono suhde, jos nuori ei pidä ohjaajan persoonasta.
Jälkihuollon asiakas−työntekijä-suhde toimii tutkimuksen nuorten mielestä parhaiten, jos ohjaaja on esimerkiksi huumorintajuinen ja ammattimainen. Lisäksi ohjaajan nuori ikä ja keskustelutaidot koettiin positiivisiksi. Negatiivisin suhteeseen vaikuttava tekijä oli nuorten kokemuksien mukaan ohjaajan liika auktoriteettisuus. Tämän tutkimuksen nuoret eivät halunneet muuttaa nykyisissä asiakas−työntekijä-suhteissaan mitään, vaan he olivat tyytyväisiä ohjaajiinsa.