Sosiaalinen media asiantuntijatyötä tukevana työkaluna : case: Startup
Vjuskova, Olga (2017)
Vjuskova, Olga
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalinen media ja sen hyödyntäminen asiantuntijatyötä tukevana työkaluna. Opinnäytetyö aloitettiin osana Laurea-ammattikorkeakoulun toteuttamaa Kuluttajakäyttäytyminen digitaalisuus -hanketta. Opinnäytetyö irrottautui hankkeesta itsenäiseksi projektiksi, koska kuluttajakäyttäytymisen sijasta halusin tutkia sosiaalisen median käyttöä startup-yrittäjien ja startup-yrityksissä toimivien asiantuntijoiden työkaluna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kuva siitä, miten ja millaisissa tilanteissa asiantuntijat hakevat omaan työhönsä liittyvää tietoa sosiaalisen median kautta sekä pohtia erilaisia tilanteita, joissa heille oli ollut hyötyä sosiaalisen median kanavissa jaetusta tiedosta. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä, kohtaavatko tiedontarjoajien ja varsinaisen käyttäjän, eli kuluttajan ja asiantuntijan, mielipiteet ja ajatukset siitä, mikä on hyödyllistä tietoa. Tavoitteena on kehittää väline, jolla kannustetaan sosiaalisen median käyttöön työvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimusosuutta toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin hyödyntäen puolistuktoroitua haastattelua. Haastattelut kohdistettiin markkinointi- ja viestintäalan ulkopuolella työskenteleviin asiantuntijoihin, eli henkilöihin joiden kohdalla sosiaalisen median käyttö ei heidän varsinaiseen työkuvaansa. Tutkimus toteutettiin vuoden 2016 keväällä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa, yleisimpiä sosiaalisen median kanavia, suomalaisten asiantuntijoiden verkkokäyttäytymistä, startup-yrittäjien verkkokäyttäytymistä ja sosiaalisen median kanavien hyödynnettävyyttä startup-ympäristössä toimivien asiantuntijoiden työn tukena. Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin opas sosiaalisen median käytöstä työkaluna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kuva siitä, miten ja millaisissa tilanteissa asiantuntijat hakevat omaan työhönsä liittyvää tietoa sosiaalisen median kautta sekä pohtia erilaisia tilanteita, joissa heille oli ollut hyötyä sosiaalisen median kanavissa jaetusta tiedosta. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä, kohtaavatko tiedontarjoajien ja varsinaisen käyttäjän, eli kuluttajan ja asiantuntijan, mielipiteet ja ajatukset siitä, mikä on hyödyllistä tietoa. Tavoitteena on kehittää väline, jolla kannustetaan sosiaalisen median käyttöön työvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimusosuutta toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin hyödyntäen puolistuktoroitua haastattelua. Haastattelut kohdistettiin markkinointi- ja viestintäalan ulkopuolella työskenteleviin asiantuntijoihin, eli henkilöihin joiden kohdalla sosiaalisen median käyttö ei heidän varsinaiseen työkuvaansa. Tutkimus toteutettiin vuoden 2016 keväällä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa, yleisimpiä sosiaalisen median kanavia, suomalaisten asiantuntijoiden verkkokäyttäytymistä, startup-yrittäjien verkkokäyttäytymistä ja sosiaalisen median kanavien hyödynnettävyyttä startup-ympäristössä toimivien asiantuntijoiden työn tukena. Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin opas sosiaalisen median käytöstä työkaluna.