Perehdyttämisen kehittäminen Tukesissa
Kokkonen, Krista (2017)
Kokkonen, Krista
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan, Tukesin eli Turvallisuus- ja kemikaaliviraston, perehdyttämiskäytäntöjä ja perehdyttämisprosessia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli esittää organisaatiolle kehittämisehdotuksia siihen, miten perehdyttämiskäytäntöjä voidaan parantaa ja perehdyttämissuunnitelmaa kehittää toimivammaksi perehdyttämisprosessissa.
Tutkimuksen viitekehys koostui osaamisen kehittämisen, henkilöstön kehittämisen sekä perehdyttämisen kehittämisen ja hiljaisen tiedon merkityksestä organisaatiossa. Viitekehys painottui henkilöstön ja osaamisen kehittämiseen ja perehdytykseen sekä asiantuntijuuteen. Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä yleisesti, perehdyttämisprosessia, perehdyttämisestä koituvia hyötyjä sekä kuvattiin asiantuntijaorganisaation erityispiirteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös hiljaisen tiedon siirtämisen merkitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Opinnäytetyössä selvitettiin organisaation työntekijöiden ja esimiesten näkemyksiä organisaation perehdyttämisen nykytilasta sekä mahdollisia ideoita perehdyttämisen kehittämiseksi ja perehdyttämisprosessin tavoitetilan saavuttamiseksi. Tarpeiden kartoittamiseksi tehtiin teemahaastatteluja, jotta saatiin materiaalia sekä työntekijöiltä että esimiehiltä. Teemahaastatteluissa käytiin läpi nykyistä perehdyttämisprosessia ja perehdytyssuunnitelmaa ja niiden mahdollisia kehityskohteita.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Tukesin työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä perehdyttämisensä sujumiseen. Joitakin kehittämistarpeita tuli kuitenkin haastatteluissa esille. Tukesille saatiin kehiteltyä uusi perehdytyssuunnitelma ja nykytilan kartoittamisen jälkeen prosessikaavioon saatiin luotua tavoitetila, johon pyritään jatkossa. Uusi perehdytyssuunnitelma ja prosessikaavio otetaan käyttöön tulevaisuudessa viimeistelyn jälkeen.
Organisaation tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota jatkuvaan perehdyttämiseen ja kouluttamiseen. Ammatillista osaamista ja kehittymistä on tuettava henkilöstökoulutuksilla sekä omaehtoisen osaamisen kehittämisellä. Henkilöstön osaamisen ja hiljaisen tiedon siirtäminen ja säilyttäminen vaativat erityistä huomiota ja ennakointia. Henkilöstön osallistuminen kehittämisprosessiin on tärkeää, jotta organisaatio menestyy jatkossakin.
Tutkimuksen viitekehys koostui osaamisen kehittämisen, henkilöstön kehittämisen sekä perehdyttämisen kehittämisen ja hiljaisen tiedon merkityksestä organisaatiossa. Viitekehys painottui henkilöstön ja osaamisen kehittämiseen ja perehdytykseen sekä asiantuntijuuteen. Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä yleisesti, perehdyttämisprosessia, perehdyttämisestä koituvia hyötyjä sekä kuvattiin asiantuntijaorganisaation erityispiirteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös hiljaisen tiedon siirtämisen merkitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Opinnäytetyössä selvitettiin organisaation työntekijöiden ja esimiesten näkemyksiä organisaation perehdyttämisen nykytilasta sekä mahdollisia ideoita perehdyttämisen kehittämiseksi ja perehdyttämisprosessin tavoitetilan saavuttamiseksi. Tarpeiden kartoittamiseksi tehtiin teemahaastatteluja, jotta saatiin materiaalia sekä työntekijöiltä että esimiehiltä. Teemahaastatteluissa käytiin läpi nykyistä perehdyttämisprosessia ja perehdytyssuunnitelmaa ja niiden mahdollisia kehityskohteita.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Tukesin työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä perehdyttämisensä sujumiseen. Joitakin kehittämistarpeita tuli kuitenkin haastatteluissa esille. Tukesille saatiin kehiteltyä uusi perehdytyssuunnitelma ja nykytilan kartoittamisen jälkeen prosessikaavioon saatiin luotua tavoitetila, johon pyritään jatkossa. Uusi perehdytyssuunnitelma ja prosessikaavio otetaan käyttöön tulevaisuudessa viimeistelyn jälkeen.
Organisaation tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota jatkuvaan perehdyttämiseen ja kouluttamiseen. Ammatillista osaamista ja kehittymistä on tuettava henkilöstökoulutuksilla sekä omaehtoisen osaamisen kehittämisellä. Henkilöstön osaamisen ja hiljaisen tiedon siirtäminen ja säilyttäminen vaativat erityistä huomiota ja ennakointia. Henkilöstön osallistuminen kehittämisprosessiin on tärkeää, jotta organisaatio menestyy jatkossakin.