Digitaaliset pankkipalvelut ikäihmisille
Pyötsiä, Henrik; Väisänen, Eevian (2017)
Pyötsiä, Henrik
Väisänen, Eevian
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016898
Tiivistelmä
Digitalisaatio on rantautumassa pankkeihin kovaa vauhtia. Pankeissa on kuitenkin suuria asiakasryhmiä, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia pankkipalveluita. Opinnäytetyössämme tarkoituksenamme oli selvittää, mitä haasteita ikäihmisillä on digitaalisten pankkipalveluiden kanssa. Tavoitteena oli löytää ideoita, miten palveluita voisi mahdollisesti kehittää kaikille sopiviksi. Tutkimuksemme toimeksiantajana toimi Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta ja se toteutettiin keväällä 2017.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme digitalisaatiota yleisellä tasolla, sitten pureudumme tarkemmin digitaalisten palveluiden käyttämättömyyden syihin ja seurauksiin, jonka jälkeen tarkennamme, miten digitalisaatio näkyy pankissa.
Opinnäytetyömme tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jotta saataisiin mahdollisimman realistinen kuva ikäihmisten tilanteesta ja ajatuksista digitaalisia pankkipalveluita kohtaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastteluna, haastatellen viittä pankin työntekijää ja kymmentä ikäihmistä.
Tutkimustulosten perusteella osa ikäihmisistä koki, että ei pysy tekniikan kehityksessä mukana. Tulosten perusteella saatujen kehitysehdotusten lisäksi kehittelimme lisää ideoita, joista saimme lopuksi ehdolle käyttökelpoisia kehitysehdotuksia pankille ikäihmisten digitaalisten pankkipalveluiden käyttöönoton tueksi.
Tutkimamme aihe osoittautui tärkeäksi, sillä ikäihmisillä todettiin olevan vaikeuksia käyttää digitaalisia pankkipalveluita. Loppuun olemme tarkastelleet tutkimuksen luotettavuutta sekä asettaneet jatkotutkimuksia ehdolle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme digitalisaatiota yleisellä tasolla, sitten pureudumme tarkemmin digitaalisten palveluiden käyttämättömyyden syihin ja seurauksiin, jonka jälkeen tarkennamme, miten digitalisaatio näkyy pankissa.
Opinnäytetyömme tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jotta saataisiin mahdollisimman realistinen kuva ikäihmisten tilanteesta ja ajatuksista digitaalisia pankkipalveluita kohtaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastteluna, haastatellen viittä pankin työntekijää ja kymmentä ikäihmistä.
Tutkimustulosten perusteella osa ikäihmisistä koki, että ei pysy tekniikan kehityksessä mukana. Tulosten perusteella saatujen kehitysehdotusten lisäksi kehittelimme lisää ideoita, joista saimme lopuksi ehdolle käyttökelpoisia kehitysehdotuksia pankille ikäihmisten digitaalisten pankkipalveluiden käyttöönoton tueksi.
Tutkimamme aihe osoittautui tärkeäksi, sillä ikäihmisillä todettiin olevan vaikeuksia käyttää digitaalisia pankkipalveluita. Loppuun olemme tarkastelleet tutkimuksen luotettavuutta sekä asettaneet jatkotutkimuksia ehdolle.