Opaslehtinen stressin ja jännittämisen hallintaan lukiolaisille
Peura, Neea; Jokinen, Eveliina (2017)
Peura, Neea
Jokinen, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016895
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Ulvilan lukion opiskelijoille terveysviestinnän produkti stressistä ja esiintymisjännityksestä sekä niiden hallinnasta. Selkeyden vuoksi käytimme produktista nimeä opaslehtinen. Tavoitteena oli edistää lukiolaisten terveyttä antamalla heille tietoa aiheesta, jotta he oppisivat tunnistamaan haitallisen stressin ja esiintymisjännityksen oireet sekä hallitsemaan niitä.
Toteutimme opinnäytetyömme projektimuotoisesti, joten työhön sisältyi kirjallinen raportointiosuus ja produkti, eli tässä tapauksessa opaslehtinen. Teoreettisessa perustassa käsittelimme stressiä ja esiintymisjännitystä ilmiöinä, niiden syitä ja oireita sekä hallintakeinoja. Selvitimme myös terveyden edistämisen käsitettä ja sen alaotsikkoina terveysviestintää, terveyden lukutaitoa sekä terveyden edistämistä erityisesti lukiolaisten näkökulmasta.
Stressin ja esiintymisjännityksen oireet ovat olleet tuttuja lähes jokaiselle opiskelijalle jo vuosikymmenien ajan. Lukio-opinnot ovat yhä vaativampia ja esiintymistilanteiden määrä peruskouluun verrattuna lisääntyy. Stressiä voivat aiheuttaa esimerkiksi liian nopea opiskelutahti, suuri työmäärä ja epäterveelliset elämäntavat. Nuoret eivät ole välttämättä kuitenkaan vielä löytäneet itselleen sopivia hallintakeinoja tai ne ovat haitallisia, joten he tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta stressin sekä esiintymisjännityksen hallintaan.
Opinnäytetyömme oli mielestämme kokonaisuutena melko hyvin onnistunut. Pyrimme valitsemaan rajallisen kirjoitustilan takia opaslehtiseen vain sen tiedon, jonka koimme erittäin merkitykselliseksi lukiolaisille. Mahdollisen väritulostuksen puutteen takia valitsimme hyvin hillityn värimaailman ja selkeän ulkonäön, jotta opaslehtinen olisi helppolukuinen myös mustavalkoisena. Yksinkertaistettu ulkonäkö saattoi kuitenkin vaikuttaa negatiivisesti opaslehtisen kiinnostavuuteen.
Mielestämme jatkossa voisi selvittää, millaista tukea nuoret haluaisivat stressin ja esiintymisjännityksen hallintaan. Lukio-opiskelijoille voisi esimerkiksi tarjota opintoihin vapaavalintaisesti kuuluvan kurssin, joka keskittyisi esiintymisjännityksen tai stressin hallintaan. Kurssin yhteydessä voitaisiin tutkia, miten kurssi vaikuttaa nuorten hallintakeinoihin ja kokemuksiin stressistä tai esiintymisjännityksestä.
Toteutimme opinnäytetyömme projektimuotoisesti, joten työhön sisältyi kirjallinen raportointiosuus ja produkti, eli tässä tapauksessa opaslehtinen. Teoreettisessa perustassa käsittelimme stressiä ja esiintymisjännitystä ilmiöinä, niiden syitä ja oireita sekä hallintakeinoja. Selvitimme myös terveyden edistämisen käsitettä ja sen alaotsikkoina terveysviestintää, terveyden lukutaitoa sekä terveyden edistämistä erityisesti lukiolaisten näkökulmasta.
Stressin ja esiintymisjännityksen oireet ovat olleet tuttuja lähes jokaiselle opiskelijalle jo vuosikymmenien ajan. Lukio-opinnot ovat yhä vaativampia ja esiintymistilanteiden määrä peruskouluun verrattuna lisääntyy. Stressiä voivat aiheuttaa esimerkiksi liian nopea opiskelutahti, suuri työmäärä ja epäterveelliset elämäntavat. Nuoret eivät ole välttämättä kuitenkaan vielä löytäneet itselleen sopivia hallintakeinoja tai ne ovat haitallisia, joten he tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta stressin sekä esiintymisjännityksen hallintaan.
Opinnäytetyömme oli mielestämme kokonaisuutena melko hyvin onnistunut. Pyrimme valitsemaan rajallisen kirjoitustilan takia opaslehtiseen vain sen tiedon, jonka koimme erittäin merkitykselliseksi lukiolaisille. Mahdollisen väritulostuksen puutteen takia valitsimme hyvin hillityn värimaailman ja selkeän ulkonäön, jotta opaslehtinen olisi helppolukuinen myös mustavalkoisena. Yksinkertaistettu ulkonäkö saattoi kuitenkin vaikuttaa negatiivisesti opaslehtisen kiinnostavuuteen.
Mielestämme jatkossa voisi selvittää, millaista tukea nuoret haluaisivat stressin ja esiintymisjännityksen hallintaan. Lukio-opiskelijoille voisi esimerkiksi tarjota opintoihin vapaavalintaisesti kuuluvan kurssin, joka keskittyisi esiintymisjännityksen tai stressin hallintaan. Kurssin yhteydessä voitaisiin tutkia, miten kurssi vaikuttaa nuorten hallintakeinoihin ja kokemuksiin stressistä tai esiintymisjännityksestä.