Kehitysvammaisten ihmisten työelämätaitojen vahvistaminen toiminnallisten menetelmien avulla
Sigwo Sigwo, Kristiina; Toivainen, Tanja (2017)
Sigwo Sigwo, Kristiina
Toivainen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016890
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aiheena oli suunnitella ja toteuttaa kehitysvammaisille aikuisille ihmisille työelämätaitoja vahvistavaa ryhmätoimintaa. Toiminnan tarkoituksena oli vahvistaa kehitysvammaisten ihmisten elämänhallintaa työelämää koskien voimaantumisen ja osallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö sai alkunsa kipinästä, joka tuli toisen työharjoittelujaksomme aikana. Miksi kehitysvammaisen, osatyökykyisen ihmisen on vaikea työllistyä, vaikka tietoa, taitoa ja halukkuutta löytyy? Tavoitteenamme oli selvittää, onko erilaisista toiminnallisista menetelmistä, kuten draamasta, hyötyä ja apua kehitysvammaisen ihmisen työelämätaitojen vahvistamiseen vuorovaikutusta ja osallisuutta tukemalla.
Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi Kehitysvammatuki 57 ry, jonka tiloissa suurin osa toiminnallisista tuokioista toteutui. Opinnäytetyömme on monimuotoinen, ja se koostuu teoreettisesta osuudesta, ryhmätoiminnasta eli Työkkääjät- kurssista sekä toiminnan kuvauksesta ja arvioinnista. Teoreettinen osuus käsittelee kehitysvammaisuutta, heitä koskevaa lainsäädäntöä, hyvinvointia, osallisuutta, voimaantumista sekä vuorovaikutusta.
Ryhmätoiminta toteutettiin kuuden viikon aikana. Kurssipäivät olivat kerran viikossa ja jokaisella kurssikerralla oli oma teemansa. Kurssiin osallistui yhteensä kaksitoista kehitysvammaista ihmistä. Vuorovaikutus- ja muut toimintakykyyn vaikuttavat taidot vaihtelivat osallistujien kesken suuresti.
Johtopäätöksenä opinnäytetyömme aiheesta on, että kehitysvammaiset ihmiset voivat hyötyä toiminnallisten menetelmien hyödyntämisestä työelämätaitojen vahvistamisessa. Kuusi toimintakertaa on liian lyhyt aika päästä kunnolla tämän suuruisen ryhmän vahvistamistarpeiden äärelle jokaisen toivetta kuunnellen. Kurssilaisten palautteen perusteella esimerkiksi työhaastattelutilannetta sekä kuinka hakea töitä olisi ollut hyvä käsitellä enemmän. Palautteista kävi myös ilmi, että työelämätaitoihin liittyviä kursseja saisi olla enemmän. Päiväsaikana pidetty kurssiajankohta oli joillekin este toimintaan osallistumiselle. Jos vastaavanlaisen kurssin voisi järjestää ilta-aikaan kerran viikossa sekä kurssikertoja olisi enemmän, osallistujille koituvat hyödyt voivat olla suuremmat.
Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi Kehitysvammatuki 57 ry, jonka tiloissa suurin osa toiminnallisista tuokioista toteutui. Opinnäytetyömme on monimuotoinen, ja se koostuu teoreettisesta osuudesta, ryhmätoiminnasta eli Työkkääjät- kurssista sekä toiminnan kuvauksesta ja arvioinnista. Teoreettinen osuus käsittelee kehitysvammaisuutta, heitä koskevaa lainsäädäntöä, hyvinvointia, osallisuutta, voimaantumista sekä vuorovaikutusta.
Ryhmätoiminta toteutettiin kuuden viikon aikana. Kurssipäivät olivat kerran viikossa ja jokaisella kurssikerralla oli oma teemansa. Kurssiin osallistui yhteensä kaksitoista kehitysvammaista ihmistä. Vuorovaikutus- ja muut toimintakykyyn vaikuttavat taidot vaihtelivat osallistujien kesken suuresti.
Johtopäätöksenä opinnäytetyömme aiheesta on, että kehitysvammaiset ihmiset voivat hyötyä toiminnallisten menetelmien hyödyntämisestä työelämätaitojen vahvistamisessa. Kuusi toimintakertaa on liian lyhyt aika päästä kunnolla tämän suuruisen ryhmän vahvistamistarpeiden äärelle jokaisen toivetta kuunnellen. Kurssilaisten palautteen perusteella esimerkiksi työhaastattelutilannetta sekä kuinka hakea töitä olisi ollut hyvä käsitellä enemmän. Palautteista kävi myös ilmi, että työelämätaitoihin liittyviä kursseja saisi olla enemmän. Päiväsaikana pidetty kurssiajankohta oli joillekin este toimintaan osallistumiselle. Jos vastaavanlaisen kurssin voisi järjestää ilta-aikaan kerran viikossa sekä kurssikertoja olisi enemmän, osallistujille koituvat hyödyt voivat olla suuremmat.