Labyrinth : Kiihtyvyysanturiin perustuva peli Android-laitteille Unity 3D-pelimoottorilla
Sippola, Ville (2017)
Sippola, Ville
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916782
Tiivistelmä
Sain idean päättötyöhöni jo Vaasan ammattikorkeakoulun toisella luokalla ollessani kun meillä oli JavaScriptiä. Halusin tehdä pelin ja silloinen luokanvalvojani Pirjo Prosi mainitsi, että peli aiheena kelpaa hyvin, mutta alustan olisi hyvä olla joku muu kuin PC. Muistin isoäidillä vanhan mekaanisen labyrinttipelin ja ajattelin, että senhän voisi toteuttaa puhelimelle ohjauksen perustuessa puhelimen kiihtyvyysanturiin, eli ohjaus toimisi kallistamalla puhelinta. Päättötyön ensisijainen tarkoitus on oppia ohjelmoimista ja Unity 3D:n käyttöä.
Pelin idea on ohjata palloa labyrintissä samalla keräten pisteitä sekä välttelemällä ansoja. Sen voi läpäistä pääsemällä lipun luokse. Peli on suunnattu lapsille ja myös vanhemmillekin satunnaispelaajille. Alustana toimii Android-laitteet, joskin olen testannut tätä paljon PC:llä.
Koko peli on toteutettu Unity 3D-pelimoottorilla ja skriptauskieli on C#. Suuri osa peleissä olevista objekteista on ladattu Unity Asset Storesta ja käytetty Googlea paljon tiedon, tekstuurien sekä äänien hakemiseen. On katsottu myös paljon tutorial-videoita Unityn sivuilta ja Youtubesta. Muita käytettyjä ohjelmia ovat Microsoft Visual Studio skriptien editoimiseen ja Blender 3D-mallinnukseen.
Pelin perusidea toimii hyvin, mutta kaupallistamiseen on vielä matkaa. Lopullinen peli aiotaan julkaista Google Play Storessa.
Pelin idea on ohjata palloa labyrintissä samalla keräten pisteitä sekä välttelemällä ansoja. Sen voi läpäistä pääsemällä lipun luokse. Peli on suunnattu lapsille ja myös vanhemmillekin satunnaispelaajille. Alustana toimii Android-laitteet, joskin olen testannut tätä paljon PC:llä.
Koko peli on toteutettu Unity 3D-pelimoottorilla ja skriptauskieli on C#. Suuri osa peleissä olevista objekteista on ladattu Unity Asset Storesta ja käytetty Googlea paljon tiedon, tekstuurien sekä äänien hakemiseen. On katsottu myös paljon tutorial-videoita Unityn sivuilta ja Youtubesta. Muita käytettyjä ohjelmia ovat Microsoft Visual Studio skriptien editoimiseen ja Blender 3D-mallinnukseen.
Pelin perusidea toimii hyvin, mutta kaupallistamiseen on vielä matkaa. Lopullinen peli aiotaan julkaista Google Play Storessa.