Miten viestiä eläkeasioista ulkomaalaistaustaisille : Case Eläketurvakeskus
Räsänen, Jenni (2017)
Räsänen, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816771
Tiivistelmä
Selvitin tutkimushankkeessani Suomessa asuvien ulkomaalaistaustaisten tiedontasoa Suomen työeläkejärjestelmästä. Tavoitteenani oli kerätä tietoa ulkomaalaistaustaisten tavoista varautua vanhuuden varalle. Halusin saada selville, millä tavoin työeläkeasioista jaettava tieto on ulkomaalaistaustaisten mielestään selkeää ja kiinnostavaa sekä toisaalta, mitä kanavia pitkin tieto tälle kohderyhmälle leviää parhaiten.
Käyttämäni tutkimusmetodi oli toimintatutkimus. Hain vastauksia tutkimuskysymyksiini pitämällä työpajan maahanmuuttajajärjestöjen aktiiveille. Työpajan suunnittelussa tukeuduin luovan ongelmanratkaisun keinoihin. Tutkimukseni tulokset auttoivat Eläketurvakeskuksen viestintää suunnittelemaan viestintäkokonaisuutta uudelle kohderyhmälle. Tutkimukseni tulokset taustoittivat, millainen ulkomaalaistaustaisten ryhmä Suomessa on ja millä tavoin heidän suuntaansa kannattaa viestiä. Työpaja toimi myös viestintäyhteyksien avaajana.
Työpajani vahvisti ennakko-oletusta, että ulkomaalaistaustaisten tiedontaso Suomen eläkejärjestelmästä on pääosin niukka. Keskusteluissa nousi vahvasti esille, että viestinnän suunnitteluun kannattaa osallistaa ulkomaalaistaustaisia itse. He tuntevat kohderyhmän parhaiten ja osaavat näin auttaa materiaalien rakentamisessa. Ulkomaalaistaustaisten keskuudessa viestin viejällä on merkitystä. Maahanmuuttajajärjestöjen aktiiveja kannattaa käyttää viestinnän kasvoina tiedon levittämisen lisäksi. Kasvokkainen viestintä koettiin tehokkaaksi viestintätavaksi sosiaalisen median lisäksi. Puskaradion merkitystä unohtamatta.
Ulkomaalaistaustaisille kasatun materiaalin viesti pitää olla selkeää ja yksinkertaista. Yhteen viestiin ei kannata pakata liikaa tietoa, vaan pitää materiaalit hallittavina. Materiaaleja kasatessa pitää tiedostaa negatiiviset ennakkoluulot, jotta osaa pyyhkiä ne pois materiaaleista. Työpajan aikana syntyi myös useita varsin konkreettisia ideoita hyviksi materiaaleiksi Eläketurvakeskuksen käyttöön.
Työpaja toimi hyvänä oven avaajana Eläketurvakeskukselle uuden kohderyhmän kanssa toimimiseen. Järjestöjen aktiivit pääsivät tutustumaan Suomen eläkejärjestelmään ja Eläketurvakeskuksen toimintaan. Työpajan aikana aktiivit saivat kertoa omat näkemyksensä käsitellyistä aiheista ja Eläketurvakeskus sai hyviä ideoita siihen, millaisia ja millä tavoin viestintämateriaaleja kannattaa lähteä ulkomaalaistaustaisille kasaamaan.
Käyttämäni tutkimusmetodi oli toimintatutkimus. Hain vastauksia tutkimuskysymyksiini pitämällä työpajan maahanmuuttajajärjestöjen aktiiveille. Työpajan suunnittelussa tukeuduin luovan ongelmanratkaisun keinoihin. Tutkimukseni tulokset auttoivat Eläketurvakeskuksen viestintää suunnittelemaan viestintäkokonaisuutta uudelle kohderyhmälle. Tutkimukseni tulokset taustoittivat, millainen ulkomaalaistaustaisten ryhmä Suomessa on ja millä tavoin heidän suuntaansa kannattaa viestiä. Työpaja toimi myös viestintäyhteyksien avaajana.
Työpajani vahvisti ennakko-oletusta, että ulkomaalaistaustaisten tiedontaso Suomen eläkejärjestelmästä on pääosin niukka. Keskusteluissa nousi vahvasti esille, että viestinnän suunnitteluun kannattaa osallistaa ulkomaalaistaustaisia itse. He tuntevat kohderyhmän parhaiten ja osaavat näin auttaa materiaalien rakentamisessa. Ulkomaalaistaustaisten keskuudessa viestin viejällä on merkitystä. Maahanmuuttajajärjestöjen aktiiveja kannattaa käyttää viestinnän kasvoina tiedon levittämisen lisäksi. Kasvokkainen viestintä koettiin tehokkaaksi viestintätavaksi sosiaalisen median lisäksi. Puskaradion merkitystä unohtamatta.
Ulkomaalaistaustaisille kasatun materiaalin viesti pitää olla selkeää ja yksinkertaista. Yhteen viestiin ei kannata pakata liikaa tietoa, vaan pitää materiaalit hallittavina. Materiaaleja kasatessa pitää tiedostaa negatiiviset ennakkoluulot, jotta osaa pyyhkiä ne pois materiaaleista. Työpajan aikana syntyi myös useita varsin konkreettisia ideoita hyviksi materiaaleiksi Eläketurvakeskuksen käyttöön.
Työpaja toimi hyvänä oven avaajana Eläketurvakeskukselle uuden kohderyhmän kanssa toimimiseen. Järjestöjen aktiivit pääsivät tutustumaan Suomen eläkejärjestelmään ja Eläketurvakeskuksen toimintaan. Työpajan aikana aktiivit saivat kertoa omat näkemyksensä käsitellyistä aiheista ja Eläketurvakeskus sai hyviä ideoita siihen, millaisia ja millä tavoin viestintämateriaaleja kannattaa lähteä ulkomaalaistaustaisille kasaamaan.