Markkinointisuunnitelma äänitysstudiolle
Pulkkinen, Jukka-Pekka (2017)
Pulkkinen, Jukka-Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816753
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelman tekeminen Snowroad Studios - äänitysstudiolle. Tutkimusongelmana ja tavoitteena on löytää oikeat markkinointiviestinnän keinot sekä analysoida yrityksen sekä sen toimialan nykytilaa lähtökohta-analyysien ja markkinoinnin kilpailukeinojen kautta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa tuotetaan markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma toteutetaan vetoketjumallina, jolloin ensin käydään läpi kunkin aihealueen teoriaosuus ja sen jälkeen teoria pyritään liittämään käytäntöön tarkastelemalla asioita yrityksen näkökulmasta. Teoria ja käytäntö vuorottelevat läpi työn. Tämän tapaisen rakenteen ansiosta lukija näkee heti mihin teoriaan käytännön pohdinta liittyy.
Ensin analysoidaan yrityksen nykytila sekä toimintaympäristö lähtökohta-analyysien avulla. Tämän jälkeen tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja, joita ovat tuote, hinta, saatavuus, henkilöstö ja asiakaspalvelu sekä markkinointiviestintä. Markkinointiviestintä on laajuutensa vuoksi omana kappaleenaan.
Opinnäytetyön avulla pääkohderyhmäksi valikoitui Oulun alueen hieman tuntemattomammat bändit. Yrityksen tuotteet ja hinnat mietittiin alusta asti uudelleen. Tuntihinnoittelu vaihtui kiinteähintaisiksi tuotteistetuiksi kokonaisuuksiksi. Markkinointiviestintä todettiin järkeväksi tehdä pääasiassa digitaalisena nettisivujen sekä sosiaalisen median kautta, kuitenkaan unohtamatta muita markkinointiviestinnän keinoja.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa tuotetaan markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma toteutetaan vetoketjumallina, jolloin ensin käydään läpi kunkin aihealueen teoriaosuus ja sen jälkeen teoria pyritään liittämään käytäntöön tarkastelemalla asioita yrityksen näkökulmasta. Teoria ja käytäntö vuorottelevat läpi työn. Tämän tapaisen rakenteen ansiosta lukija näkee heti mihin teoriaan käytännön pohdinta liittyy.
Ensin analysoidaan yrityksen nykytila sekä toimintaympäristö lähtökohta-analyysien avulla. Tämän jälkeen tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja, joita ovat tuote, hinta, saatavuus, henkilöstö ja asiakaspalvelu sekä markkinointiviestintä. Markkinointiviestintä on laajuutensa vuoksi omana kappaleenaan.
Opinnäytetyön avulla pääkohderyhmäksi valikoitui Oulun alueen hieman tuntemattomammat bändit. Yrityksen tuotteet ja hinnat mietittiin alusta asti uudelleen. Tuntihinnoittelu vaihtui kiinteähintaisiksi tuotteistetuiksi kokonaisuuksiksi. Markkinointiviestintä todettiin järkeväksi tehdä pääasiassa digitaalisena nettisivujen sekä sosiaalisen median kautta, kuitenkaan unohtamatta muita markkinointiviestinnän keinoja.