Aggression Replacement Training alakoulussa
Tuominen, Tarja (2017)
Tuominen, Tarja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli testata Aggression Replacement Training (ART) -menetelmän soveltuvuutta alakouluikäisille erityistä tukea vaativille oppilaille. Projekti toteutettiin yleisopetuksen pienryhmässä, jossa opiskeli yhteensä kahdeksan oppilasta 1. - 3. vuosiluokilla. Projektin toiminnallinen osuus käsitti ART-ryhmän ohjaamisen oppilaille joulukuusta 2015 toukokuuhun 2016 asti. ART on interventio, minkä tavoitteena on vahvistaa yksilön sosiaalista, hyväksyttyä käyttäytymistä toiminnallisten harjoitusten avulla. Ohjatuissa ryhmätilanteissa harjoitellaan sosiaalisia taitoja, vihanhallintaa ja moraalista päättelyä.
ART-menetelmä on kehitetty yli 12-vuotiaille. Siitä huolimatta menetelmäkoulutuksiin hakeutuu sosiaali-, kasvatus- ja hoitoalan ammattilaisia, jotka työskentelevät huomattavasti nuorempien lasten kanssa. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, voiko ART-menetelmä poikkeavasta kohderyhmästä huolimatta olla käyttökelpoinen.
ART-interventioteoria on opinnäytetyön ohjelmateoria. Vastauksia haettiin kysymyksiin 1) oliko menetelmä oppilaiden näkemyksen mukaan käyttökelpoinen, 2) oliko menetelmä opettajan näkemyksen mukaan käyttökelpoinen, 3) miten ART:n menetelmät ja käytännöt soveltuivat alakouluikäisille ja 4) mitä erityispiirteitä ryhmän ohjauksessa oli otettava huomioon. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, oppilaiden puolistrukturoitua haastattelua, opettajan avointa haastattelua sekä lomakekyselyä.
Kokemukset opinnäytetyön puitteissa pidetystä ART-ryhmästä olivat positiivisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ART-menetelmää on tietyin edellytyksin mahdollista soveltaa alakouluikäisille erityistä tukea vaativille oppilaille. Ohjauksessa on otettava erityisesti huomioon kuvien käyttäminen, selkeä kieli, samaistumisen mahdollistavat mallit ja tarinat, toisto ja kertaaminen, yksittäisen ryhmäkerran kesto sekä ohjaajien määrän suhteuttaminen oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Koska menetelmän noudattaminen täsmällisesti oppikirjamallin mukaan ei ole mahdollista, ryhmän ohjaaminen vaatii ohjaajien työpanosta erilaisten opetustapojen sekä uuden materiaalin luomiseen. Menetelmän käyttäminen vaatii toisin sanoen ikä- ja kehitystason huomioon ottamista sekä ART-ryhmää suunniteltaessa että toteutettaessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa pienten oppilaiden ryhmiä, kuten myös innoittajana uuden menetelmän käyttöön ottamiseksi.
ART-menetelmä on kehitetty yli 12-vuotiaille. Siitä huolimatta menetelmäkoulutuksiin hakeutuu sosiaali-, kasvatus- ja hoitoalan ammattilaisia, jotka työskentelevät huomattavasti nuorempien lasten kanssa. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, voiko ART-menetelmä poikkeavasta kohderyhmästä huolimatta olla käyttökelpoinen.
ART-interventioteoria on opinnäytetyön ohjelmateoria. Vastauksia haettiin kysymyksiin 1) oliko menetelmä oppilaiden näkemyksen mukaan käyttökelpoinen, 2) oliko menetelmä opettajan näkemyksen mukaan käyttökelpoinen, 3) miten ART:n menetelmät ja käytännöt soveltuivat alakouluikäisille ja 4) mitä erityispiirteitä ryhmän ohjauksessa oli otettava huomioon. Aineistonkeruun menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, oppilaiden puolistrukturoitua haastattelua, opettajan avointa haastattelua sekä lomakekyselyä.
Kokemukset opinnäytetyön puitteissa pidetystä ART-ryhmästä olivat positiivisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ART-menetelmää on tietyin edellytyksin mahdollista soveltaa alakouluikäisille erityistä tukea vaativille oppilaille. Ohjauksessa on otettava erityisesti huomioon kuvien käyttäminen, selkeä kieli, samaistumisen mahdollistavat mallit ja tarinat, toisto ja kertaaminen, yksittäisen ryhmäkerran kesto sekä ohjaajien määrän suhteuttaminen oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Koska menetelmän noudattaminen täsmällisesti oppikirjamallin mukaan ei ole mahdollista, ryhmän ohjaaminen vaatii ohjaajien työpanosta erilaisten opetustapojen sekä uuden materiaalin luomiseen. Menetelmän käyttäminen vaatii toisin sanoen ikä- ja kehitystason huomioon ottamista sekä ART-ryhmää suunniteltaessa että toteutettaessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa pienten oppilaiden ryhmiä, kuten myös innoittajana uuden menetelmän käyttöön ottamiseksi.