Valokuvien ja videoiden käsittelyn koulutus : forensisten valokuvien ja videoiden käsittelyn kouluttaminen poliisi (AMK) -tutkinnossa
Kauppila, Jarmo (2017)
Kauppila, Jarmo
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716677
Tiivistelmä
Valokuvien ja videoiden käsittelyn osaaminen on tärkeä osa poliisin työtä. Nykypäivänä poliisi kuvaa päivittäin erilaisilla rikos- ja onnettomuuspaikoilla, usein melko haastavissa olosuhteissa. Olosuhteista johtuen kuvat eivät välttämättä aina onnistu täydellisesti vaan vaativat muokkaamista, jotta oleellinen informaatio saadaan esiin.
Poliisien peruskoulutuksessa kuvan- ja videonkäsittely on melko pienessä roolissa, johtuen koulutuksen laaja-alaisuudesta. Valokuvien käsittely on kuitenkin taito, joka tulisi nykypäivänä jokaisen konstaapelin hallita, riippumatta siitä työskenteleekö hän kentällä vai tutkinnassa. Samoin jokaisella konstaapelilla tulisi olla perustietämys valvontavideoiden tutkinnasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselytutkimuksella valmistumisen kynnyksellä olevien poliisiopiskelijoiden tarpeet digitaalisten valokuvien ja valvontavideoiden käsittelystä ja tutkinnasta. Tarkoitus oli selvittää, mitä taitoja he tarvitsevat työssään ja suunnitella vapaasti valittava opintojakso osaksi poliisien perustutkintoa. Opintojakson tavoitteena on kouluttaa poliiseille perusasiat digitaalisten valokuvien ja valvontavideoiden käsittelystä ja tutkinnasta.
Toteutunut opintojakso pilotoitiin ja opiskelijoilta kerättiin palautetta. Palautteen perusteella opintojaksoon tehtiin pieniä korjauksia. Tehtävänantoja selkeytettiin erityisesti palautettavien kuvien osalta, minkä lisäksi tehtävänannon yhteyteen tehtiin yksi ohjevideo. Kritiikkiä aiheuttanutta Moodlen oppitunti-moduulin käyttämistä teoriaosuudessa ei kuitenkaan kyetty korjaamaan tämän opinnäytetyön puitteissa.
Poliisien peruskoulutuksessa kuvan- ja videonkäsittely on melko pienessä roolissa, johtuen koulutuksen laaja-alaisuudesta. Valokuvien käsittely on kuitenkin taito, joka tulisi nykypäivänä jokaisen konstaapelin hallita, riippumatta siitä työskenteleekö hän kentällä vai tutkinnassa. Samoin jokaisella konstaapelilla tulisi olla perustietämys valvontavideoiden tutkinnasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselytutkimuksella valmistumisen kynnyksellä olevien poliisiopiskelijoiden tarpeet digitaalisten valokuvien ja valvontavideoiden käsittelystä ja tutkinnasta. Tarkoitus oli selvittää, mitä taitoja he tarvitsevat työssään ja suunnitella vapaasti valittava opintojakso osaksi poliisien perustutkintoa. Opintojakson tavoitteena on kouluttaa poliiseille perusasiat digitaalisten valokuvien ja valvontavideoiden käsittelystä ja tutkinnasta.
Toteutunut opintojakso pilotoitiin ja opiskelijoilta kerättiin palautetta. Palautteen perusteella opintojaksoon tehtiin pieniä korjauksia. Tehtävänantoja selkeytettiin erityisesti palautettavien kuvien osalta, minkä lisäksi tehtävänannon yhteyteen tehtiin yksi ohjevideo. Kritiikkiä aiheuttanutta Moodlen oppitunti-moduulin käyttämistä teoriaosuudessa ei kuitenkaan kyetty korjaamaan tämän opinnäytetyön puitteissa.