Digitaalisen markkinoinnin osaamisen kartoitus matkailun alueorganisaatioissa
Saarimaa, Eveliina (2017)
Saarimaa, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää digitaalisen markkinoinnin osaamista matkailun alueorganisaatioissa sekä sitä, miten matkailun alueorganisaatiot opinnäytetyön tekohetkellä hyödyntävät digitaalista markkinointia, missä osa-alueissa niillä on heikkouksia ja vahvuuksia sekä miten nämä organisaatiot haluavat kehittyä digitaalisen markkinoinnin saralla tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin kokonaispopulaation kattavana kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, ja tutkimuksen tulosten tukena toimi opinnäytetyön alkuvaiheessa muodostettu matkailun alueorganisaatioiden kartoitus. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi FlowHouse Oy.
Tutkimuksen tulosten ja kartoituksen perusteella Suomen matkailun alueorganisaatioista muodostettiin kaksi erillistä kategoriaa, joissa tarkasteltiin digitaalista markkinointia organisaatioissa kuuden eri profiilin kautta. Kategoria 1 jaettiin kolmeen profiiliin, jotka käsitte-livät digitaalisen markkinointibudjetin ja matkailumarkkinointibudjetin suhdetta sekä digitaalisen markkinoinnin heikkouksia ja vahvuuksia. Toisessa kategoriassa keskityttiin digitaalisen markkinoinnin osaamisen ja aktiivisuuden suhteeseen. Tähänkin kategoriaan luotiin kolme eri profiilia.
Profiloinnin ja kartoituksen tarkoituksena on helpottaa matkailun alueorganisaatioita identifioimaan digitaalisen markkinoinnin tämänhetkistä tilannetta ja osaamista organisaatiossa, mikä voi mahdollisesti parantaa Suomen matkailumarkkinointia matkailun alueorganisaatioissa kohti digitaalista ympäristöä.
Tutkimuksen tulosten ja kartoituksen perusteella Suomen matkailun alueorganisaatioista muodostettiin kaksi erillistä kategoriaa, joissa tarkasteltiin digitaalista markkinointia organisaatioissa kuuden eri profiilin kautta. Kategoria 1 jaettiin kolmeen profiiliin, jotka käsitte-livät digitaalisen markkinointibudjetin ja matkailumarkkinointibudjetin suhdetta sekä digitaalisen markkinoinnin heikkouksia ja vahvuuksia. Toisessa kategoriassa keskityttiin digitaalisen markkinoinnin osaamisen ja aktiivisuuden suhteeseen. Tähänkin kategoriaan luotiin kolme eri profiilia.
Profiloinnin ja kartoituksen tarkoituksena on helpottaa matkailun alueorganisaatioita identifioimaan digitaalisen markkinoinnin tämänhetkistä tilannetta ja osaamista organisaatiossa, mikä voi mahdollisesti parantaa Suomen matkailumarkkinointia matkailun alueorganisaatioissa kohti digitaalista ympäristöä.