Lasten itsesäätelytaitojen tukeminen psykomotoristen harjoitteiden avulla varhaiskasvatuksen pienryhmässä
Kotakorpi, Hanna; Váradi-Sievers, Ildikó; Verkasalo, Aino (2017)
Kotakorpi, Hanna
Váradi-Sievers, Ildikó
Verkasalo, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616631
Tiivistelmä
Monimuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tukea ja harjoitella lasten sosiaalisen toiminnan itsesäätelytaitoja psykomotoriikkaan perustuvissa pienryhmän toimintatuokioissa. Työmme toinen tavoite oli järjestää käytännön toimintaa päiväkodin arkeen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, psykomotoriikasta, sosiaalisesta kompetenssista, itsesäätelystä sekä erityisestä tuesta. Opinnäytetyössämme sovellamme aikaisempia tutkimustuloksia lapsen itsesäätelytaitojen kehityksestä sekä psykomotoriikasta. Tämä teoreettinen viitekehys ja tutkimustulokset toimivat kaikkien järjestämiemme tuokiokertojen lähtökohtana.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina on toiminut pääkaupunkiseudulla sijaitseva kunnallisen päiväkodin integroitu erityisryhmä. Toiminnallinen osuus on toteutettu 3–5-vuotiaiden lasten pienryhmässä. Ohjattuja tuokiokertoja oli yhteensä kuusi. Toiminnalliset tuokiot kestivät noin 45 minuuttia. Opinnäytetyössä arvioimme toimintatuokioita ohjaajien havainnoinnin sekä ryhmän erityislastentarhanopettajan palautteen perusteella. Käytimme työssä strukturoitua havainnointimenetelmää. Havainnoinnin kohteeksi valitsimme toimintatuokiot sekä itsesäätelytaitoihin ja niiden kehitykseen liittyviä asioita. Havainnointilomakkeemme perustuu teoriapohjaan ja sisältää kolme pääteemaa: ohjeet ja säännöt, kaveritaidot sekä tunteiden ja oman toiminnan säätely.
Opinnäytetyössämme arvioimme, että psykomotoriikka soveltuu hyvin lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen. Tuokioiden liikunnalliset harjoitteet innostivat lapsia ja loivat tilanteita, joissa lapset pääsivät harjoittelemaan itsesäätelyyn liittyviä taitoja turvallisessa ja positiivisessa ilmapiirissä. Ryhmän erityislastentarhanopettajan arvion mukaan psykomotoristen tuokioiden myötä lasten keskinäinen vuorovaikutus sekä sosiaaliset suhteet vahvistuivat. Hän piti tuokioiden vahvuutena sitä, että lapset pystyivät toimimaan tuokioissa vaikka osalla heistä oli haasteita itsesäätelyssä ja puheen ymmärtämisessä. Hän myös koki, että lyhyessä ajassa lapset olivat edistyneet ohjeiden ja sääntöjen noudattamisessa. Ryhmän erityislastentarhanopettaja kertoi haluavansa käyttää tuokioidemme sisältöjä myös jatkossa osana heidän ryhmänsä toimintaa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina on toiminut pääkaupunkiseudulla sijaitseva kunnallisen päiväkodin integroitu erityisryhmä. Toiminnallinen osuus on toteutettu 3–5-vuotiaiden lasten pienryhmässä. Ohjattuja tuokiokertoja oli yhteensä kuusi. Toiminnalliset tuokiot kestivät noin 45 minuuttia. Opinnäytetyössä arvioimme toimintatuokioita ohjaajien havainnoinnin sekä ryhmän erityislastentarhanopettajan palautteen perusteella. Käytimme työssä strukturoitua havainnointimenetelmää. Havainnoinnin kohteeksi valitsimme toimintatuokiot sekä itsesäätelytaitoihin ja niiden kehitykseen liittyviä asioita. Havainnointilomakkeemme perustuu teoriapohjaan ja sisältää kolme pääteemaa: ohjeet ja säännöt, kaveritaidot sekä tunteiden ja oman toiminnan säätely.
Opinnäytetyössämme arvioimme, että psykomotoriikka soveltuu hyvin lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen. Tuokioiden liikunnalliset harjoitteet innostivat lapsia ja loivat tilanteita, joissa lapset pääsivät harjoittelemaan itsesäätelyyn liittyviä taitoja turvallisessa ja positiivisessa ilmapiirissä. Ryhmän erityislastentarhanopettajan arvion mukaan psykomotoristen tuokioiden myötä lasten keskinäinen vuorovaikutus sekä sosiaaliset suhteet vahvistuivat. Hän piti tuokioiden vahvuutena sitä, että lapset pystyivät toimimaan tuokioissa vaikka osalla heistä oli haasteita itsesäätelyssä ja puheen ymmärtämisessä. Hän myös koki, että lyhyessä ajassa lapset olivat edistyneet ohjeiden ja sääntöjen noudattamisessa. Ryhmän erityislastentarhanopettaja kertoi haluavansa käyttää tuokioidemme sisältöjä myös jatkossa osana heidän ryhmänsä toimintaa.