Lähihoitajaopiskelijoiden kokema stressi ja sen hallinta : kyselytutkimus Savon ammatti- ja aikuisopiston kolmannen vuoden perusopetuksen lähihoitajaopiskelijoille
Kinnunen, Pauliina; Leppänen, Heljä (2017)
Kinnunen, Pauliina
Leppänen, Heljä
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616614
Tiivistelmä
Stressi alkaa, kun ihminen kokee tilanteen tai annetun tehtävän liian haastavaksi ja kokee, ettei oma osaaminen tai sen hetkiset voimavarat riitä vastaamaan haasteeseen. Stressi voi ilmetä erilaisin tavoin, niin fyysisinä muutoksina kehossa, kuin psyykkisinä oireina ja käyttäytymisen muuttumisena. Stressin pitkittyessä voi olla riski sairastua fyysisesti tai psyykkisesti.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opiskeluun liittyvää kokemusta stressistä sekä sen hallitsemisesta toisen asteen opiskelijoilla. Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena kyselynä Savon ammatti- ja aikuisopiston kolmannen vuoden perusopetuksen lähihoitajaopiskelijoille. Kyselyssä haluttiin selvittää kokemuksia stressistä, mitkä tekijät sitä aiheuttavat ja kuinka sitä pystyy hallitsemaan.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opiskeluun liittyviin tehtäviin ja käytännön osaamisen hallitsemiseen voi liittyä stressiä. Stressiä voi lisätä esimerkiksi epävarmuus omista taidoista, itsenäisten opiskelutehtävien paljous sekä tuen puute opintojen aikana. Tutkimuksessa opiskeluun liittyvää stressiä parhaiten helpottavaksi tekijäksi todettiin perheen ja ystävien apu. Muita tekijöitä olivat lepo ja vapaa- ajan aktiviteetit.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opiskeluun liittyvää kokemusta stressistä sekä sen hallitsemisesta toisen asteen opiskelijoilla. Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena kyselynä Savon ammatti- ja aikuisopiston kolmannen vuoden perusopetuksen lähihoitajaopiskelijoille. Kyselyssä haluttiin selvittää kokemuksia stressistä, mitkä tekijät sitä aiheuttavat ja kuinka sitä pystyy hallitsemaan.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opiskeluun liittyviin tehtäviin ja käytännön osaamisen hallitsemiseen voi liittyä stressiä. Stressiä voi lisätä esimerkiksi epävarmuus omista taidoista, itsenäisten opiskelutehtävien paljous sekä tuen puute opintojen aikana. Tutkimuksessa opiskeluun liittyvää stressiä parhaiten helpottavaksi tekijäksi todettiin perheen ja ystävien apu. Muita tekijöitä olivat lepo ja vapaa- ajan aktiviteetit.