Ketterät menetelmät ja tiimi, tuottajan työkalut
Krogerus, Tommi (2017)
Krogerus, Tommi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110616604
Tiivistelmä
Peliteollisuuden kasvaessa yritysten ja tiimien koot kasvavat nopeasti. Tämä lisää tuottajien tarvetta pelinkehityksessä jatkuvasti. Tuottajan työnkuva on usein hankalasti käsitettävissä ihmisille, jotka eivät ole toimineet peliteollisuudessa aiemmin. Perinteisesti peliteollisuudessa tuottajat ovat nousseet yrityksen sisäisesti muiden työntekijöiden keskuudesta, kun on huomattu lahjakas henkilö ja työn tarve on kasvanut. Nykyään vastaamaan markkinoiden kasvavaa tarvetta on alet-tu kouluttamaan tuottajia esimerkiksi Kajaanin Ammattikorkeakoulussa, ja vaikka suuren osan tuottajan vaatimista taidoista oppiikin vasta työelämässä, antaa tämä koulutus erinomaisen poh-jan työn aloittamiseen.
Sekä kasvaville firmoille, että nuorille tuottajaksi haluaville opiskelijoille on tärkeää, että on olemassa tämänkaltainen helposti lähestyttävä tutkimus tuottajan työn perusteista. Usein asiasta löydettävät kuvaukset ovat hyvin lyhyitä ja vanhentuneita. Työtä voidaan käyttää lähtökohtana tuottajan työn opiskeluun tai referenssinä siihen mitä yritykseen palkatun tuottajan tulisi tehdä ja kuinka se vaikuttaa projektin lopputulokseen.
Kaksi tehtävää yhdistää kaikkia tuottajia peliteollisuudessa, heidän tulee pitää huoli peliprojektin aikataulussa ja budjetissa pysymisestä ja peliä tekevästä tiimistä.
Ketteriä koodaus- ja projektinhallinta menetelmiä on ollut olemassa jo hyvän aikaa, ja niitä on kehitetty useita erilaisia sopimaan jokaisen omaan makuun. Kaikki näitä menetelmiä yhdistää kuitenkin tietyt yhteiset säännöt, jotka tunnetaan nimellä Agile Manifesto. Nämä kaksitoista koh-taa tiivistävät koko ideologian. Alun perin ketterät menetelmät tehtiin pelkästään ohjelmointia varten, mutta siihen on sen jälkeen lisätty kuusi kohtaa, jotka keskittyvät erityisesti projektin hallintaan.
Tuottajan on hyvä valita yksi menetelmä, jota hän opettelee käyttämään. Opittuaan menetelmän läpikotaisin voi hän muokata sitä mieleiseksensä. Yksi tunnetuimmista menetelmistä on nimeltään Scrum. Sen oppimiseen löytyy paljon materiaalia ja se ottaa hyvin huomioon ketterät mene-telmät.
Tiimistä huolehtimisessa tuottajalla on kaksi päävastuuta. Hänen pitää suojella tiimin mahdollisuutta työskennellä ilman ulkoisia tai sisäisiä häiriöitä. Tästä johtuen tuottaja on usein yrityksen johdon ja kehitystiimin välissä. Toinen vastuu on huolehtia tiimin jokaisen yksilön motivaatiosta. Etenkin luovassa työssä henkilökohtainen sisäinen motivaatio työhön lisää tuottavuutta ja työn laatua huomattavasti. Siksi onkin tärkeää, että tuottajalla on eri työkaluja, joilla nostaa tiimin motivaatiota ulkoisista motivaattoreista, kuten palkasta riippumatta.
Sekä kasvaville firmoille, että nuorille tuottajaksi haluaville opiskelijoille on tärkeää, että on olemassa tämänkaltainen helposti lähestyttävä tutkimus tuottajan työn perusteista. Usein asiasta löydettävät kuvaukset ovat hyvin lyhyitä ja vanhentuneita. Työtä voidaan käyttää lähtökohtana tuottajan työn opiskeluun tai referenssinä siihen mitä yritykseen palkatun tuottajan tulisi tehdä ja kuinka se vaikuttaa projektin lopputulokseen.
Kaksi tehtävää yhdistää kaikkia tuottajia peliteollisuudessa, heidän tulee pitää huoli peliprojektin aikataulussa ja budjetissa pysymisestä ja peliä tekevästä tiimistä.
Ketteriä koodaus- ja projektinhallinta menetelmiä on ollut olemassa jo hyvän aikaa, ja niitä on kehitetty useita erilaisia sopimaan jokaisen omaan makuun. Kaikki näitä menetelmiä yhdistää kuitenkin tietyt yhteiset säännöt, jotka tunnetaan nimellä Agile Manifesto. Nämä kaksitoista koh-taa tiivistävät koko ideologian. Alun perin ketterät menetelmät tehtiin pelkästään ohjelmointia varten, mutta siihen on sen jälkeen lisätty kuusi kohtaa, jotka keskittyvät erityisesti projektin hallintaan.
Tuottajan on hyvä valita yksi menetelmä, jota hän opettelee käyttämään. Opittuaan menetelmän läpikotaisin voi hän muokata sitä mieleiseksensä. Yksi tunnetuimmista menetelmistä on nimeltään Scrum. Sen oppimiseen löytyy paljon materiaalia ja se ottaa hyvin huomioon ketterät mene-telmät.
Tiimistä huolehtimisessa tuottajalla on kaksi päävastuuta. Hänen pitää suojella tiimin mahdollisuutta työskennellä ilman ulkoisia tai sisäisiä häiriöitä. Tästä johtuen tuottaja on usein yrityksen johdon ja kehitystiimin välissä. Toinen vastuu on huolehtia tiimin jokaisen yksilön motivaatiosta. Etenkin luovassa työssä henkilökohtainen sisäinen motivaatio työhön lisää tuottavuutta ja työn laatua huomattavasti. Siksi onkin tärkeää, että tuottajalla on eri työkaluja, joilla nostaa tiimin motivaatiota ulkoisista motivaattoreista, kuten palkasta riippumatta.