Hyötypelit ja pelillistäminen koulutuksessa – mahdollisuuksia ja haasteita
Ojala, Pekka (2017)
Ojala, Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110316560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110316560
Tiivistelmä
Viihdepelien räjähdysmäisen suosion kasvun myötä myös hyötypeleille ja pelillistämiselle avautuu erilaisia mahdollisuuksia. Koulutus on yksi niistä yhteiskunnan osa-alueista, jossa hyötypelejä ja pelillistämistä voidaan hyödyntää paljon nykyistä enemmän. Kehityksen tiellä on useita haasteita, joista merkittävimmät ovat hyötypelien ja pelillistämisen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen sekä oppimisympäristöjen kehittymättömyys.
Hyötypelit ovat pelejä, joilla on huolellisesti mietitty, usein koulutuksellinen tarkoitus. Hyötypelejä ei ensisijaisesti ole tarkoitettu huvin vuoksi pelaamiseen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö hyötypelin pelaaminen voisi olla viihdyttävää. Pelillistäminen tarkoittaa peleistä tuttujen rakenteiden soveltamista eri ympäristöihin. Visuaalisuus liittyy pelillistämiseen hyvin läheisesti, koska tärkeä osa pelillistämistä on visualisointi.
SeGaBu-hanke (Serious Games Platform for Business and Education) on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama hanke, jota tehdään yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun VirtuaaliAMK-verkoston kanssa. Hankkeessa kehitetään 30 opintopisteen laajuinen hyötypelialan kokonaisuus. Hankkeen opintojaksot ovat VirtuaaliAMK-verkoston hallinnoimalla Moodle-oppimisalustalla.
Hyötypelit ovat pelejä, joilla on huolellisesti mietitty, usein koulutuksellinen tarkoitus. Hyötypelejä ei ensisijaisesti ole tarkoitettu huvin vuoksi pelaamiseen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö hyötypelin pelaaminen voisi olla viihdyttävää. Pelillistäminen tarkoittaa peleistä tuttujen rakenteiden soveltamista eri ympäristöihin. Visuaalisuus liittyy pelillistämiseen hyvin läheisesti, koska tärkeä osa pelillistämistä on visualisointi.
SeGaBu-hanke (Serious Games Platform for Business and Education) on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama hanke, jota tehdään yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun VirtuaaliAMK-verkoston kanssa. Hankkeessa kehitetään 30 opintopisteen laajuinen hyötypelialan kokonaisuus. Hankkeen opintojaksot ovat VirtuaaliAMK-verkoston hallinnoimalla Moodle-oppimisalustalla.