Digitaalinen Lean Game -oppimispeli : kehittämissuositukset ja sijoittuminen osaksi VSSHP:n osaamisen hallintaa
Mattsson, Jasperiina (2017)
Mattsson, Jasperiina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110316554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110316554
Tiivistelmä
Digitaalinen Lean Game -oppimispeli on tuotettu Lean-koulutuksen tueksi Turun ammattikorkeakoulun, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Satakunnan sairaanhoitopiirin ja Vaasan sairaanhoitopiirin yhteishankkeena. Tuottamiseen osallistuivat sairaanhoitopiirien työntekijöiden lisäksi Turun ammattikorkeakoulun liiketoimintaosaamisen ja prosessien johtamisen tutkimusryhmän jäseniä ja ryhmässä toimineita opiskelijoita yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Pelin teknisestä toteutuksesta vastasi Turku Game Lab. Lean Game on ensimmäinen Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä henkilöstön opetuskäyttöön otettu digitaalinen oppimispeli.
Kehittämisprojektin aikana osallistuttiin sairaanhoitopiirin Lean-ajattelun implementaatioon vahvistamalla henkilöstön Lean-ajattelua kohdennetuilla Lean Game -oppimispelin piloteilla. Pilotointiin liitetyllä käyttäjäkokemuksia kartoittavalla kyselyllä arvioitiin Lean Game -oppimispelin pedagogista vaikuttavuutta ja sen pelattavuutta. Lisäksi projektin aikana tarkasteltiin asiantuntijatyöryhmätyöskentelyssä Varsinais-Suomen sairaanhoito-piirin Lean-osaamisen hallintaa ja Lean Game -oppimispelin sijoittumista sen koulutus-strategiaan.
Kehittämisprojektin lopputuloksena syntyivät käyttäjäkokemuksiin perustuvat suositukset Lean Game -oppimispelin kehittämiselle. Lisäksi lopputuloksena oli pelin asemoiminen osaksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Lean-osaamisen hallintaa. Digitaalinen Lean Game -oppimispeli otetaan käyttöön yhtenä sairaanhoitopiirin Lean-perusosaamista vahvistavana koulutusmetodina.
Kehittämisprojektin aikana osallistuttiin sairaanhoitopiirin Lean-ajattelun implementaatioon vahvistamalla henkilöstön Lean-ajattelua kohdennetuilla Lean Game -oppimispelin piloteilla. Pilotointiin liitetyllä käyttäjäkokemuksia kartoittavalla kyselyllä arvioitiin Lean Game -oppimispelin pedagogista vaikuttavuutta ja sen pelattavuutta. Lisäksi projektin aikana tarkasteltiin asiantuntijatyöryhmätyöskentelyssä Varsinais-Suomen sairaanhoito-piirin Lean-osaamisen hallintaa ja Lean Game -oppimispelin sijoittumista sen koulutus-strategiaan.
Kehittämisprojektin lopputuloksena syntyivät käyttäjäkokemuksiin perustuvat suositukset Lean Game -oppimispelin kehittämiselle. Lisäksi lopputuloksena oli pelin asemoiminen osaksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Lean-osaamisen hallintaa. Digitaalinen Lean Game -oppimispeli otetaan käyttöön yhtenä sairaanhoitopiirin Lean-perusosaamista vahvistavana koulutusmetodina.