Bitcoin maksutavan käyttöönoton hyödyt kivijalkamyymälöissä
Mäkikyrö, Antti (2017)
Mäkikyrö, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216535
Tiivistelmä
Bitcoin on uusi ja perinteisistä maksutavoista selvästi erottuva vaihtoehto. Se toimii ilman, että mikään yksittäinen taho pystyy sitä säätelemään. Viiden viimeisen vuoden aikana bitcoin on levinnyt jokaiseen maailman kolkkaan. Suomessakin yhä useampi liike on ottanut bitcoinin käyttöön maksutapana. Kuitenkin liikkeiden määrä, jotka hyväksyvät bitcoineja on vielä erittäin marginaalinen. Pääkaupunkiseudulla näitä on noin 20-30.
Opinnäytetyössä tutkitaan puolistrukturoidulla haastattelulla, kuinka bitcoinin käyttöönotto on eri liikkeissä sujunut. Tutkimuksella pyritään keräämään tietoa vastaanotosta, käytettävyydestä ja hyödystä. Haastateltavina toimivat yrityksien yhteyshenkilöt, joilla on hyvä käsitys liikkeen bitcoin maksutavan toiminnasta. Näin saatava tieto on mahdollisimman paikkansapitävää. Kivijalkamyymälä, joka sitten harkitsee maksutavan käyttöönottoa, voi saada apua päätöksentekoon tästä opinnäytetyöstä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että bitcoin ei ole ainakaan vielä lyönyt itseään läpi kivijalkamyymälöissä maksuvälineenä. Maksutavan käyttö on ainakin Suomessa vielä hyvin vähäistä verrattuna perinteisiin vaihtoehtoihin. Suora hyöty maksutavan käyttöönotosta on olematon ja epäsuoraa hyötyä, kuten ilmaista mainontaa, ei tässä työssä tutkita. Tuntemukset ja tulevaisuudennäkymät liikkeillä bitcoin maksutavan suhteen olivat positiiviset ja kaikki uskoivat sen hitaaseen kasvuun.
Tulevaisuudessa kymmenen vuoden päästä olisi hyvä suorittaa samankaltainen tutkimus, josta olisi mahdollista nähdä mihin suuntaan bitcoin maksutapa on kehittymässä. Myös tutkimus jossa vertaillaan maksutapaa eri pohjoismaiden välillä olisi hyvin mielenkiintoinen ja antaisi kansainvälisesti paljon laajemman kuvan ilmiöstä. Jos lähitulevaisuudessa jokin suuri liike, kuten Verkkokauppa, ottaisi bitcoinin käyttöön, olisi mahdollista tehdä tutkimus kuinka bitcoinin implementointi suuressa liikkeessä toimii ja kuinka suuri on hyöty.
Maksutavat ovat jatkuvasti kehittyvä liiketalouden osa-alue. Vanhoja tapoja katoaa käytöstä uusien tieltä. Kuluttajat ovat hitaita omaksumaan uusia maksutapoja ja vain ajan kanssa selviää, kuinka hallitsevaksi jokin maksutapa kasvaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan puolistrukturoidulla haastattelulla, kuinka bitcoinin käyttöönotto on eri liikkeissä sujunut. Tutkimuksella pyritään keräämään tietoa vastaanotosta, käytettävyydestä ja hyödystä. Haastateltavina toimivat yrityksien yhteyshenkilöt, joilla on hyvä käsitys liikkeen bitcoin maksutavan toiminnasta. Näin saatava tieto on mahdollisimman paikkansapitävää. Kivijalkamyymälä, joka sitten harkitsee maksutavan käyttöönottoa, voi saada apua päätöksentekoon tästä opinnäytetyöstä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että bitcoin ei ole ainakaan vielä lyönyt itseään läpi kivijalkamyymälöissä maksuvälineenä. Maksutavan käyttö on ainakin Suomessa vielä hyvin vähäistä verrattuna perinteisiin vaihtoehtoihin. Suora hyöty maksutavan käyttöönotosta on olematon ja epäsuoraa hyötyä, kuten ilmaista mainontaa, ei tässä työssä tutkita. Tuntemukset ja tulevaisuudennäkymät liikkeillä bitcoin maksutavan suhteen olivat positiiviset ja kaikki uskoivat sen hitaaseen kasvuun.
Tulevaisuudessa kymmenen vuoden päästä olisi hyvä suorittaa samankaltainen tutkimus, josta olisi mahdollista nähdä mihin suuntaan bitcoin maksutapa on kehittymässä. Myös tutkimus jossa vertaillaan maksutapaa eri pohjoismaiden välillä olisi hyvin mielenkiintoinen ja antaisi kansainvälisesti paljon laajemman kuvan ilmiöstä. Jos lähitulevaisuudessa jokin suuri liike, kuten Verkkokauppa, ottaisi bitcoinin käyttöön, olisi mahdollista tehdä tutkimus kuinka bitcoinin implementointi suuressa liikkeessä toimii ja kuinka suuri on hyöty.
Maksutavat ovat jatkuvasti kehittyvä liiketalouden osa-alue. Vanhoja tapoja katoaa käytöstä uusien tieltä. Kuluttajat ovat hitaita omaksumaan uusia maksutapoja ja vain ajan kanssa selviää, kuinka hallitsevaksi jokin maksutapa kasvaa.