Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma ja kotisivujen suunnittelu
Laihorinne, Hilla (2017)
Laihorinne, Hilla
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää M&T Farm’sin digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan. Kolmantena tavoitteena oli perehtyä yrityksen kotisivujen suunnitteluun ja rakentamiseen. Opinnäytetyön neljäntenä tavoitteena oli laatia M&T Farm’sille digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, ja viidentenä tavoitteena oli suunnitella yritykselle kotisivut.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia, johon sisältyvät tilanneanalyysit, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinoinnin viestintäkeinojen suunnittelu, sekä käsitellään seurantaa ja arviointia. Lisäksi perehdytään sosiaaliseen mediaan sekä kotisivujen suunnitteluun ja rakentamiseen.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa laadittiin toimeksiantajayritykselle digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Suunnitelma sisältää myös yrityksen nykytilan analyysin, asiakasanalyysin ja kohderyhmien määrittelyn sekä kilpailijoiden ja yrityksen oman digitaalisen markkinointiviestinnän nykytilan analyysit. Se sisältää myös digitaalisen markkinointiviestinnän tavoitteiden ja budjetin määrittelyn, markkinointiviestinnän keinojen valinnan ja lopuksi seurannan ja arvioinnin.
Kotisivut suunniteltiin toteutettavaksi Joomla-julkaisujärjestelmällä, ja ne suunniteltiin rakenteeltaan selkeiksi, informatiivisiksi sekä hakukoneoptimoiduiksi. Suunnitelman avulla yritys kehittää digitaalista markkinointiviestintäänsä sosiaalisessa mediassa aktiivisemmaksi, lisää tunnettuuttaan ja parantaa tuotteidensa imagoa.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia, johon sisältyvät tilanneanalyysit, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinoinnin viestintäkeinojen suunnittelu, sekä käsitellään seurantaa ja arviointia. Lisäksi perehdytään sosiaaliseen mediaan sekä kotisivujen suunnitteluun ja rakentamiseen.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa laadittiin toimeksiantajayritykselle digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Suunnitelma sisältää myös yrityksen nykytilan analyysin, asiakasanalyysin ja kohderyhmien määrittelyn sekä kilpailijoiden ja yrityksen oman digitaalisen markkinointiviestinnän nykytilan analyysit. Se sisältää myös digitaalisen markkinointiviestinnän tavoitteiden ja budjetin määrittelyn, markkinointiviestinnän keinojen valinnan ja lopuksi seurannan ja arvioinnin.
Kotisivut suunniteltiin toteutettavaksi Joomla-julkaisujärjestelmällä, ja ne suunniteltiin rakenteeltaan selkeiksi, informatiivisiksi sekä hakukoneoptimoiduiksi. Suunnitelman avulla yritys kehittää digitaalista markkinointiviestintäänsä sosiaalisessa mediassa aktiivisemmaksi, lisää tunnettuuttaan ja parantaa tuotteidensa imagoa.