Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia mobiilisovellukseen kirjaamisesta
Ylikulju, Julia; Hulkko, Jenni; Kaihua, Marjo (2017)
Lataukset:
Ylikulju, Julia
Hulkko, Jenni
Kaihua, Marjo
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110216522
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus on selvittää ikäihmisten kokemuksia kotihoidon henkilöstön käyttämästä mobiilisovelluksesta asiakaskirjaamiseen. Tutkimuksen toimeksiantajana on Tyrnävän kunnan kotihoito. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää mobiilikirjaamisen kehittämiseen. Asiakkaiden kokemuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää kotihoidon suunnittelussa, kehittämisessä ja johtamisessa. Sovelluksen käyttäjät saavat tutkimuksesta tietoa asiakaslähtöisen työn suunnitteluun.
Tutkimustehtävä oli, miten Tyrnävän kunnan kotihoidon asiakkaat kokevat kotihoidon työntekijöiden kirjaamisen mobiilisovellukseen. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli selvittää miten kotihoidon asiakkaat kokevat mobiilisovellukseen kirjaamisen vaikuttavan asiakkaan ja hoitajan väliseen vuorovaikutukseen sekä miten mobiilisovellusta tulisi kehittää kotihoidon asiakkaiden mielestä.
Tutkimusaineiston keräämiseksi käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavana oli kahdeksan Tyrnävän kunnan kotihoidon asiakasta. Haastateltavista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Haastateltavien keski-ikä oli 82 vuotta. Haastatteluista syntynyt aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena todetaan, että Tyrnävän kunnan kotihoidon asiakkaat luottivat mobiilikirjaamiseen. Asiakkaat eivät kuitenkaan olleet kiinnostuneita mobiilisovelluksesta ja heidän tietonsa siitä olivat vähäiset. Tässä tutkimuksessa selvisi, että kotihoidon asiakkailla on kokemuksia siitä, että työntekijöillä on liian kiire. Kehittämisideoita ei tutkimuksessa tullut esiin.
Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää Tyrnävän kunnan kotihoidon työntekijöiden kokemuksia mobiilisovelluksesta. Se voisi antaa vastauksia, mistä kiireen kokemus välittyy asiakkaalle ja myös siihen minkä verran he osallistavat asiakkaita kirjaamistapahtumaan.
Tutkimustehtävä oli, miten Tyrnävän kunnan kotihoidon asiakkaat kokevat kotihoidon työntekijöiden kirjaamisen mobiilisovellukseen. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli selvittää miten kotihoidon asiakkaat kokevat mobiilisovellukseen kirjaamisen vaikuttavan asiakkaan ja hoitajan väliseen vuorovaikutukseen sekä miten mobiilisovellusta tulisi kehittää kotihoidon asiakkaiden mielestä.
Tutkimusaineiston keräämiseksi käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavana oli kahdeksan Tyrnävän kunnan kotihoidon asiakasta. Haastateltavista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Haastateltavien keski-ikä oli 82 vuotta. Haastatteluista syntynyt aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena todetaan, että Tyrnävän kunnan kotihoidon asiakkaat luottivat mobiilikirjaamiseen. Asiakkaat eivät kuitenkaan olleet kiinnostuneita mobiilisovelluksesta ja heidän tietonsa siitä olivat vähäiset. Tässä tutkimuksessa selvisi, että kotihoidon asiakkailla on kokemuksia siitä, että työntekijöillä on liian kiire. Kehittämisideoita ei tutkimuksessa tullut esiin.
Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää Tyrnävän kunnan kotihoidon työntekijöiden kokemuksia mobiilisovelluksesta. Se voisi antaa vastauksia, mistä kiireen kokemus välittyy asiakkaalle ja myös siihen minkä verran he osallistavat asiakkaita kirjaamistapahtumaan.