Markkinointistrategian luominen isännöintialan yritykselle
Erämaja, Pinja (2017)
Erämaja, Pinja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toivoi strategisen markkinoinnin suunnittelun avulla saavansa uusia asiakkaita ja tuottavansa lisäarvoa nykyisille. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tuloksena syntyi markkinoinnin strategia-suunnitelma toimeksiantajan käyttöön. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, millainen isännöintiyrityksen asiakaslähtöisyyteen perustuvan markkinointistrategian tulisi olla. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa toimeksiantajan asiakaslähtöisyyttä ja luoda asiakkaille lisäarvoa markkinoinnin avulla. Tarkoituksena oli kartoittaa taloyhtiöiden puheenjohtajien näkemyksiä hyvän isännöitsijän toiminnasta. Saatujen tulosten ja teorian perusteella toimeksiantajalle luotiin markkinointistrategia. Se on kuitenkin liikesalaisuuden nimissä jätetty julkaistavasta raportista pois. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastatteluja, jotka olivat pituudeltaan noin 35-75 minuuttia. Haastatteluja tehtiin kuusi ja haastateltavat olivat taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajia. Haastattelut nauhoitettiin ja muutettiin tekstimuotoon. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällön analyysiä teemoittelemalla, tiivistämällä ja luokittelemalla.
Haastattelujen tuloksista kävi ilmi, että puheenjohtajat arvostavat isännöinnissä hyvää suhdetta isännöitsijään, päätöksenteon läpinäkyvyyttä, tavoitettavuutta, isännöitsijän käytännön kokemusta työstä, hänen asiakasyhtiön tuntemustaan sekä kiinnostuneisuuttaan tästä. Isännöitsijän vaihtoon vaikutti tyytymättömyys nykyiseen isännöitsijään ja uusi isännöitsijä valittiin kilpailutusprosessin seurauksena. Tarjoukset pyydettiin isännöintitoimistoista suosittelujen perusteella. Isännöitsijän valintaan vaikuttaneita tekijöitä olivat isännöitsijän kiinnostuneisuus taloyhtiöstä ja isännöitsijän ikä, jonka koettiin olevan tae isännöitsijän kokemuksesta. Digitaalisten palvelujen käytöstä isännöintipalvelujen osalta tutkimuksessa havaittiin, että vaikka niiden käyttöön suhtauduttiin pääsääntöisesti positiivisesti, voi niiden käyttöön liittyä esimerkiksi käytettävyyteen liittyviä haasteita.
Isännöintiyrityksen asiakassegmentoinnin tulisi perustua asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin, jotta se pystyy kohdistamaan toimintaprosessinsa oikein. Tuotteistamalla isännöinnin palvelut, niiden hyöty ja yrityksen arvolupaus konkretisoituvat asiakkaille. Isännöintialan yritykselle sopivia kilpailukeinoja ovat palveluvalikoiman laajuus ja monipuolisuus, hyvin tuotteistetut palvelut sekä selkeä hinnoittelu. Isännöintiyritysten yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista ovat suosittelut, joita kannattaisikin hyödyntää systemaattisemmin markkinoinnissa. Sisältömarkkinoinnilla tuotetaan niin lisäarvoa nykyisille kuin luodaan hyvä yrityskuva potentiaalisille asiakkaille. Isännöitsijöiden aito hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa, niin sanottuina työntekijälähettiläinä, tukee sekä isännöitsijöiden että asiakkaiden sitoutumista yritykseen ja on luotettava markkinointikeino.
Haastattelujen tuloksista kävi ilmi, että puheenjohtajat arvostavat isännöinnissä hyvää suhdetta isännöitsijään, päätöksenteon läpinäkyvyyttä, tavoitettavuutta, isännöitsijän käytännön kokemusta työstä, hänen asiakasyhtiön tuntemustaan sekä kiinnostuneisuuttaan tästä. Isännöitsijän vaihtoon vaikutti tyytymättömyys nykyiseen isännöitsijään ja uusi isännöitsijä valittiin kilpailutusprosessin seurauksena. Tarjoukset pyydettiin isännöintitoimistoista suosittelujen perusteella. Isännöitsijän valintaan vaikuttaneita tekijöitä olivat isännöitsijän kiinnostuneisuus taloyhtiöstä ja isännöitsijän ikä, jonka koettiin olevan tae isännöitsijän kokemuksesta. Digitaalisten palvelujen käytöstä isännöintipalvelujen osalta tutkimuksessa havaittiin, että vaikka niiden käyttöön suhtauduttiin pääsääntöisesti positiivisesti, voi niiden käyttöön liittyä esimerkiksi käytettävyyteen liittyviä haasteita.
Isännöintiyrityksen asiakassegmentoinnin tulisi perustua asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin, jotta se pystyy kohdistamaan toimintaprosessinsa oikein. Tuotteistamalla isännöinnin palvelut, niiden hyöty ja yrityksen arvolupaus konkretisoituvat asiakkaille. Isännöintialan yritykselle sopivia kilpailukeinoja ovat palveluvalikoiman laajuus ja monipuolisuus, hyvin tuotteistetut palvelut sekä selkeä hinnoittelu. Isännöintiyritysten yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista ovat suosittelut, joita kannattaisikin hyödyntää systemaattisemmin markkinoinnissa. Sisältömarkkinoinnilla tuotetaan niin lisäarvoa nykyisille kuin luodaan hyvä yrityskuva potentiaalisille asiakkaille. Isännöitsijöiden aito hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa, niin sanottuina työntekijälähettiläinä, tukee sekä isännöitsijöiden että asiakkaiden sitoutumista yritykseen ja on luotettava markkinointikeino.