Lasten omaehtoisen fyysisen aktiivisuuden edistäminen päiväkotipäivän aikana : 3 - 5 -vuotiaiden lasten motoristen ja havaintomotoristen taitojen harjoittaminen
Nilmanen, Tuija (2017)
Nilmanen, Tuija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016409
Tiivistelmä
Ennen kouluiän saavuttamista varhaislapsuudessa lapsen fyysisellä aktiivisuudella on vaikutusta lapsen normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukainen fyysinen aktiivisuus edistää tutkimusten mukaan lasten kokonaisvaltaista terveyttä, hyvinvointia ja oppimista, vaikuttaen myös terveyteen ja hyvinvointiin aikuisiässä. Lasten riittävän fyysisen aktiivisuuden turvaamiseksi tarvitaan uusia keinoja ja menetelmiä.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli edistää lasten fyysistä aktiivisuutta Liperin kunnan varhaiskasvatuksessa päiväkotipäivän aikana. Kehittämistyön tehtävänä on lasten terveydenedistäminen lisäämällä varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen mahdollisuuksia liikkumiseen päiväkodissa. Tavoitteena oli toteuttaa päiväkodin sisätiloihin 3 - 5 -vuotiaille suunnattuja liikuntapisteitä, joissa huomioitiin varhaiskasvatussuunnitelman 2016 mukaisesti motoristen ja havaintomotoristen taitojen harjoittaminen.
Menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, joka eteni Salosen konstruktiivisen mallin mukaisesti moniammatillisessa yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten kanssa. Aineistonkeräämisessä hyödynnettiin teemahaastattelua, havainnointia ja ideapajoja. Toiminta oli lapsilähtöistä sekä osallistavaa, ja motivointi perustui leikkiin. Kehittämistyön kautta suunniteltuja Moto -kissan harjoitteita voidaan suoraan tai soveltaen hyödyntää kaikessa varhaiskasvatuksessa lisäämään lasten fyysistä aktiivisuutta. Lasten osallistuessa suunnitteluun ja lapsen mielikuvituksen avulla syntyy uusia harjoitteita, jotka edistävät lasten omaehtoista fyysistä aktiivisuutta.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli edistää lasten fyysistä aktiivisuutta Liperin kunnan varhaiskasvatuksessa päiväkotipäivän aikana. Kehittämistyön tehtävänä on lasten terveydenedistäminen lisäämällä varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen mahdollisuuksia liikkumiseen päiväkodissa. Tavoitteena oli toteuttaa päiväkodin sisätiloihin 3 - 5 -vuotiaille suunnattuja liikuntapisteitä, joissa huomioitiin varhaiskasvatussuunnitelman 2016 mukaisesti motoristen ja havaintomotoristen taitojen harjoittaminen.
Menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, joka eteni Salosen konstruktiivisen mallin mukaisesti moniammatillisessa yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten kanssa. Aineistonkeräämisessä hyödynnettiin teemahaastattelua, havainnointia ja ideapajoja. Toiminta oli lapsilähtöistä sekä osallistavaa, ja motivointi perustui leikkiin. Kehittämistyön kautta suunniteltuja Moto -kissan harjoitteita voidaan suoraan tai soveltaen hyödyntää kaikessa varhaiskasvatuksessa lisäämään lasten fyysistä aktiivisuutta. Lasten osallistuessa suunnitteluun ja lapsen mielikuvituksen avulla syntyy uusia harjoitteita, jotka edistävät lasten omaehtoista fyysistä aktiivisuutta.