Pienryhmän dynamiikka ja roolit Poliisiammattikorkeakoulussa
Ronkainen, Janne (2017)
Ronkainen, Janne
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016403
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen. Opinnäytetyö pyrkii kaavoittamaan Poliisiammattikorkeakoulun tämän hetkistä pienryhmien vaihtuvuutta. Kyselytutkimuksessa tutkitaan sitä, kokevatko opiskelijat tarvetta pienryhmien suuremmalle vaihtuvuudelle ja onko ryhmään syntyvä rooli ryhmän vaihtuvuudesta riippumatta sama. Pienryhmien vaihtuvuuden avulla voidaan vaikuttaa ryhmädynamiikkaan, yksilön motivaatioon, ryhmän sisäiseen kemiaan ja valtasuhteisiin. Opinnäytetyö käsittelee myös pienryhmien vaihtuvuuden merkitystä oppimisen ja motivaation näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksella Poliisiammattikorkeakoulun kolmelle eri aikaan aloittaneelle oppilasryhmälle, sekä kirjallisuusanalyysillä. Vastaajia kyselytutkimukseen on 30 henkilöä per aloitusryhmä. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä siis 90 oppilasta.
Tuotos on tehty yhteistyössä Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Liitteenä on kyselytutkimuslomake. Kyselytutkimuksen tuloksista voi havaita, että rooli eri ryhmissä voi vaihtua paljon. Vaikka vaihtuvuutta pienryhmissä olisi paljon, niin yksilön roolista johtuva muutos eri ryhmässä ei ole se mikä motivoi oppilaita. Enemmistö vastaajista pitää pienryhmien vaihtuvuuden lisäämistä positiivisena asiana.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksella Poliisiammattikorkeakoulun kolmelle eri aikaan aloittaneelle oppilasryhmälle, sekä kirjallisuusanalyysillä. Vastaajia kyselytutkimukseen on 30 henkilöä per aloitusryhmä. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä siis 90 oppilasta.
Tuotos on tehty yhteistyössä Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Liitteenä on kyselytutkimuslomake. Kyselytutkimuksen tuloksista voi havaita, että rooli eri ryhmissä voi vaihtua paljon. Vaikka vaihtuvuutta pienryhmissä olisi paljon, niin yksilön roolista johtuva muutos eri ryhmässä ei ole se mikä motivoi oppilaita. Enemmistö vastaajista pitää pienryhmien vaihtuvuuden lisäämistä positiivisena asiana.