Uuden verkkosivuston hakukoneoptimointi
Johnhem, Johan (2017)
Johnhem, Johan
Yrkeshögskolan Novia
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016400
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee uuden verkkosivuston hakukoneoptimointia. Sivuston optimoinnissa hyödynnetään Googlen suosimia ajankohtaisia toimintatapoja. Lisäksi käytetään Googlen sekä muiden hakukoneoptimointiin erikoistuneiden yritysten tarjoamia ilmaisia työkaluja ja lisäosia. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden tehokkuutta ja kävijöiden käyttäytymistä verkkosivustolla tarkastellaan Google Analytics -työkalun avulla. Toimenpiteiden toimivuutta tarkastellaan kolmen kuukauden ajanjaksolta, loppukesästä alkusyksyyn 2017.
Hakukoneoptimointi on termi, jota käytetään kaikista niistä teknisistä toimenpiteistä, joilla verkkosivuston sijoitusta pyritään parantamaan hakukoneiden tulossivujen orgaanisissa tuloksissa. Hakukoneoptimointiin on käytetty White Hat-tekniikoita, jotka ovat Googlen suosimia hakukoneoptimoinnin toimintatapoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on toimeksiantajan LIIA Design-brändin LIIA JEWELLERY:n, verkkosivuston sijoituksen parantaminen Googlen hakukoneen hakutuloksissa. Toimeksiantajan verkkosivusto julkaistiin suomenkielisenä versiona toukokuussa 2017. Verkkosivuston hakukoneoptimointia ei tuolloin huomioitu juuri ollenkaan. Toimeksiantaja markkinoi yritystään ja tuotteitaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajan verkkosivusto paransi sijoitustaan Googlen hakutulossivuilla. Google Analytics -työkalun raportit verkkosivuston käyttäjien käyttäytymisestä osoittivat sivuston tavoittavan kohderyhmänsä. Lisäksi raportista ilmeni, että toimeksiantajan aktiivinen sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa sekä aktiivinen läsnäolo yleisötapahtumissa on vaikuttanut positiivisesti verkkosivuston kävijämääriin.
Hakukoneoptimointi on termi, jota käytetään kaikista niistä teknisistä toimenpiteistä, joilla verkkosivuston sijoitusta pyritään parantamaan hakukoneiden tulossivujen orgaanisissa tuloksissa. Hakukoneoptimointiin on käytetty White Hat-tekniikoita, jotka ovat Googlen suosimia hakukoneoptimoinnin toimintatapoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on toimeksiantajan LIIA Design-brändin LIIA JEWELLERY:n, verkkosivuston sijoituksen parantaminen Googlen hakukoneen hakutuloksissa. Toimeksiantajan verkkosivusto julkaistiin suomenkielisenä versiona toukokuussa 2017. Verkkosivuston hakukoneoptimointia ei tuolloin huomioitu juuri ollenkaan. Toimeksiantaja markkinoi yritystään ja tuotteitaan aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajan verkkosivusto paransi sijoitustaan Googlen hakutulossivuilla. Google Analytics -työkalun raportit verkkosivuston käyttäjien käyttäytymisestä osoittivat sivuston tavoittavan kohderyhmänsä. Lisäksi raportista ilmeni, että toimeksiantajan aktiivinen sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa sekä aktiivinen läsnäolo yleisötapahtumissa on vaikuttanut positiivisesti verkkosivuston kävijämääriin.