Tavarankuljetusajoneuvoon kohdistuvat iskut ja kuljetuksessa huomioitavat rasitukset
Ahto, Juha-Pekka (2017)
Ahto, Juha-Pekka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016399
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee tavarankuljetusajoneuvon suunnittelua. Aihealueeksi valittiin tavarankuljetusajoneuvoon kohdistuvien iskujen ja käyttötilanteissa huomioitavien rasitusten tutkiminen. Alustava käyttöalue on satamassa konttien kuljetuksessa.
Aluksi määritellään satamassa käytettävien konttien koot. Tämän jälkeen esitetään satamassa sallitut nostotavat. Viimeiseksi määritetään konttien sallitut pinoamismäärät. Käyttämällä amerikkalaista pudotustestiluetteloa johdetaan mitä iskuja voi kohdistua tavarankuljetusajoneuvon runkoon. Tämän jälkeen käsitellään kuljetuksen aikana esiintyviä rasituksia. Tietokoneella simuloitavaksi valittiin pintakuormitus, ympyrän muotoinen pistekuormitus sekä tavarankuljetusajoneuvon liikkeellä ollessa staattinen simulointi. Samalla tarkasteltiin suurimpia sallittuja voimia, jotka voisivat johtaa tavarankuljetusajoneuvon pysyviin muodonmuutoksiin tai rakenteen rikkoutumiseen.
Tuloksissa havaitaan tarve kehittää turvallisuuskäsikirja tavarankuljetusajoneuvon käsittelemiseen. Työssä esitellään myös simulaation tuloksia ja mitä voimia runko kestää. Simulaation tulokset osoittavat, että tavarankuljetusajoneuvon rakenne kestää sille asetetut rasitukset. Tarkastelussa esitetään myös ne voimat, jotka johtavat rakenteen pysyviin muodonmuutoksiin tai rikkoutumiseen.
Aluksi määritellään satamassa käytettävien konttien koot. Tämän jälkeen esitetään satamassa sallitut nostotavat. Viimeiseksi määritetään konttien sallitut pinoamismäärät. Käyttämällä amerikkalaista pudotustestiluetteloa johdetaan mitä iskuja voi kohdistua tavarankuljetusajoneuvon runkoon. Tämän jälkeen käsitellään kuljetuksen aikana esiintyviä rasituksia. Tietokoneella simuloitavaksi valittiin pintakuormitus, ympyrän muotoinen pistekuormitus sekä tavarankuljetusajoneuvon liikkeellä ollessa staattinen simulointi. Samalla tarkasteltiin suurimpia sallittuja voimia, jotka voisivat johtaa tavarankuljetusajoneuvon pysyviin muodonmuutoksiin tai rakenteen rikkoutumiseen.
Tuloksissa havaitaan tarve kehittää turvallisuuskäsikirja tavarankuljetusajoneuvon käsittelemiseen. Työssä esitellään myös simulaation tuloksia ja mitä voimia runko kestää. Simulaation tulokset osoittavat, että tavarankuljetusajoneuvon rakenne kestää sille asetetut rasitukset. Tarkastelussa esitetään myös ne voimat, jotka johtavat rakenteen pysyviin muodonmuutoksiin tai rikkoutumiseen.