Lasten Äänimuseo-teoksen suunnitteluprosessi : Case: Kulttuurikasvatusyksikkö TAITE ja Mediamuseo Rupriikki
Palvanen, Miisa (2017)
Palvanen, Miisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016397
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ja suunnitellaan Lasten Äänimuseo-teos kulttuurikasvatusyksikkö TAITEn toimeksiannosta. Yksilöllinen Äänimuseo-teos on suunniteltu ja toteutettu aiemmin yhdessä mediasuunnittelija Matti Niinimäen ja Mediamuseo Rupriikin kanssa tamperelaisten ikäihmisten käyttöön. Uusi lapsille suunniteltu teos jäljittelee aikaisemmin tuotettua Äänimuseota tekniikalta ja ulkoasultaan, mutta sen suunnitteluprosessissa on otettu vahvasti huomioon uusi kohderyhmä, vauva- ja taaperoikäiset.
Opinnäytetyön alussa esitellään tausta työlle, toimeksiantajat ja jo olemassa oleva vanhusten Äänimuseo-laite. Uuden teoksen suunnittelun lähtökohtina ovat kohderyhmän erityistarpeet turvallisuuden, äänten valinnan ja materiaalihankintojen suhteen. Kohderyhmään tutustutaan henkilöhaastatteluiden sekä alan lähdekirjallisuuden avulla. Pienten lasten erityistarpeisiin ja turvallisuuteen perehdytään Turvallisuus ja kemikaalivirasto Tukesin kautta. Läpi opinnäytetyön asiakkaat, heidän toiveensa sekä teoksen tuleva käyttötarkoitus pidetään mielessä.
Työ etenee alun lähtökohtien esittelystä tiedon hankinnan ja tutkinnan kautta suunnitteluprosessiin ja tuotteen konseptointiin. Tulosten kautta opinnäytetyössä suunnitellaan toimiva teos ensimmäiseksi Lasten Äänimuseoksi yhdessä mediateknikko Matti Niinimäen kanssa. Työhön ei sisälly tuotteen valmistusprosessia, mutta sen valmistusta jatketaan Työelämäprojekti 2-kurssini tiimoilta.
Opinnäytetyön alussa esitellään tausta työlle, toimeksiantajat ja jo olemassa oleva vanhusten Äänimuseo-laite. Uuden teoksen suunnittelun lähtökohtina ovat kohderyhmän erityistarpeet turvallisuuden, äänten valinnan ja materiaalihankintojen suhteen. Kohderyhmään tutustutaan henkilöhaastatteluiden sekä alan lähdekirjallisuuden avulla. Pienten lasten erityistarpeisiin ja turvallisuuteen perehdytään Turvallisuus ja kemikaalivirasto Tukesin kautta. Läpi opinnäytetyön asiakkaat, heidän toiveensa sekä teoksen tuleva käyttötarkoitus pidetään mielessä.
Työ etenee alun lähtökohtien esittelystä tiedon hankinnan ja tutkinnan kautta suunnitteluprosessiin ja tuotteen konseptointiin. Tulosten kautta opinnäytetyössä suunnitellaan toimiva teos ensimmäiseksi Lasten Äänimuseoksi yhdessä mediateknikko Matti Niinimäen kanssa. Työhön ei sisälly tuotteen valmistusprosessia, mutta sen valmistusta jatketaan Työelämäprojekti 2-kurssini tiimoilta.