Käyttöliittymän elementit pelattavuuden ja immersion välineinä
Ketonen, Hermanni (2017)
Ketonen, Hermanni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kolmannen persoonan pelien käyttöliittymät ja niiden suunnittelun, asettelun ja käytettävyyden vaikutus immersion ja flow-kokemuksen syntymiseen. Työ käsittelee aiheen ympärille muodostuneita teorioita, eri käyttöliittymän esitystapoja ja elementtejä sekä esittelee pelikokemuksen syntyä ja sen osa-alueita. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää käyttöliittymäsuunnittelun vaikutusta pelikokemukseen ja pelin laatuun.
Tietoperustassa käsitellään toimintapeligenren ja kolmannen persoonan toimintapelin taustoja, esitellään käytettävyys ja pelattavuus. Tämän lisäksi työ esittelee Csíkszentmihályin flow-teorian ja immersion muodostumisen peleissä. Lähteinä toimivat tieteelliset julkaisut, artikkelit ja ammattikirjallisuus.
Työssä tutkittiin käyttöliittymän elementtien ala-luokkia, sekä laadittiin heuristinen analyysi pelien käytettävyydestä ja pelattavuudesta. Analyysissä keskityttiin täsmentämään immersion vaikutusta ja flow-tilaa videopeleissä. Työssä verrattiin toisiinsa kahta saman genren eli lajityypin peliä. Yhteenvedossa tehdään johtopäätöksiä ja verrataan pelien tekemiä ratkaisuja. Pohdinta esittää työn tulokset ja analysoi niiden hyötyä pelisuunnittelulle ja pelialalle.
Työn tuloksista on nähtävissä pelialan käyttöliittymien suunnittelun syventyneen viimeisen 10 vuoden aikana. Pelinkehittäjät kehittävät entistä enemmän käyttöliittymää ja sen merkitystä. Nykyään käyttöliittymää ei suunnittele erillinen asiantuntija ja sen monimuotoisuus kattaa monen eri pelinkehityksen osa-alueet. Käyttöliittymän elementtien asettelu ala-lajeihin edistää pelinkehityksen tarpeita. This thesis addresses the subject of user interfaces and how their planning, implementation and usability affects the perception immersion and flow-state. The subjects in this document cover the underlying theories of game interfaces and their different implementation methods. It also goes over the generation of game experience, immersion and achieving flow-state.
The goal of the thesis was to research the effects of game interfaces on game experience and game quality. The purpose was to create a document based on earlier studies and concurrent research which game development students as well as more experienced designers can use as reference. The focus was specifically on third-person action games.
Data was obtained through various scientific literary resources, which
included articles, books and blog posts. Many of these resources were written by industry professionals. A heuristic analysis is provided for two example games. The differences and similarities between the two games are analyzed and summarized.
These results suggest the importance of user interface design in marketing and quality of video games. The different categories for user interface elements establishes many advantages which help the development of video games and their quality as products and art.
Tietoperustassa käsitellään toimintapeligenren ja kolmannen persoonan toimintapelin taustoja, esitellään käytettävyys ja pelattavuus. Tämän lisäksi työ esittelee Csíkszentmihályin flow-teorian ja immersion muodostumisen peleissä. Lähteinä toimivat tieteelliset julkaisut, artikkelit ja ammattikirjallisuus.
Työssä tutkittiin käyttöliittymän elementtien ala-luokkia, sekä laadittiin heuristinen analyysi pelien käytettävyydestä ja pelattavuudesta. Analyysissä keskityttiin täsmentämään immersion vaikutusta ja flow-tilaa videopeleissä. Työssä verrattiin toisiinsa kahta saman genren eli lajityypin peliä. Yhteenvedossa tehdään johtopäätöksiä ja verrataan pelien tekemiä ratkaisuja. Pohdinta esittää työn tulokset ja analysoi niiden hyötyä pelisuunnittelulle ja pelialalle.
Työn tuloksista on nähtävissä pelialan käyttöliittymien suunnittelun syventyneen viimeisen 10 vuoden aikana. Pelinkehittäjät kehittävät entistä enemmän käyttöliittymää ja sen merkitystä. Nykyään käyttöliittymää ei suunnittele erillinen asiantuntija ja sen monimuotoisuus kattaa monen eri pelinkehityksen osa-alueet. Käyttöliittymän elementtien asettelu ala-lajeihin edistää pelinkehityksen tarpeita.
The goal of the thesis was to research the effects of game interfaces on game experience and game quality. The purpose was to create a document based on earlier studies and concurrent research which game development students as well as more experienced designers can use as reference. The focus was specifically on third-person action games.
Data was obtained through various scientific literary resources, which
included articles, books and blog posts. Many of these resources were written by industry professionals. A heuristic analysis is provided for two example games. The differences and similarities between the two games are analyzed and summarized.
These results suggest the importance of user interface design in marketing and quality of video games. The different categories for user interface elements establishes many advantages which help the development of video games and their quality as products and art.