TYÖNTEKIJÖIDEN KOKEMUKSIA KEHITYSKESKUSTELUJEN MOTIVOIVISTA TEKIJÖISTÄ
Patrikainen, Toni (2017)
Patrikainen, Toni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102716351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli, selvittää työntekijöiden kokemuksien perusteella motivoivat tekijät kehityskeskusteluissa ja oman osaamisen kehittämisessä. Tutkimuskysymyksiä oli kolme:
1) Mikä työntekijöitä motivoisi kehittämään omaa osaamista 2) Miten kehityskeskusteluja pitäisi kehittää, että ne olisivat motivoivia, 3) Miten esimies voisi toiminnallaan motivoida kehityskeskusteluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena ja siinä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, käyttäen avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohteena olivat Itä-Uudenmaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen eri alojen opettajat, n=15. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen, josta on koottu tämän opinnäytetyön tulokset.
Työntekijöiden kokemuksien perusteella kehityskeskusteluja pitäisi kehittää, jotta ne olisivat motivoivampia. Tulosten perusteella motivoiviksi tekijöiksi osaamisen kehittämisessä esille nousivat ulkoiset motivaatiotekijät, kuten esimiehen antamat palkitsemiset ja tunnustukset sekä oppilaiden empaattiset vaikutukset. Sisäisenä motivoivina tekijöinä koettiin oma halu ja tahtotila osaamisen kehittämiseen sekä työ joka motivoi. Kehityskeskustelujen motivoivaksi tekijöiksi osoittautuivat kehityskeskustelujen sisältö, ajankohdat, pitopaikat ja kehityskeskustelujen lukumäärät sekä esimiehen rooli kehityskeskustelujen valmistelussa ja toteutuksessa. Esimies koettiin motivoivaksi tekijäksi kehityskeskusteluissa. Tulosten perusteella työntekijöillä on tiettyjä odotuksia esimiestä kohtaan. Kokemuksien perusteella esimiehen tulisi kuunnella työntekijöitä, tuntea heidät ja tietää heidän toimenkuvansa. Lisäksi esimiehen pitää näyttää suunta kehityskeskusteluissa, olla keskustelu- ja vuorovaikutustaitoinen, sekä antaa palautetta.
1) Mikä työntekijöitä motivoisi kehittämään omaa osaamista 2) Miten kehityskeskusteluja pitäisi kehittää, että ne olisivat motivoivia, 3) Miten esimies voisi toiminnallaan motivoida kehityskeskusteluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena ja siinä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, käyttäen avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohteena olivat Itä-Uudenmaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen eri alojen opettajat, n=15. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen, josta on koottu tämän opinnäytetyön tulokset.
Työntekijöiden kokemuksien perusteella kehityskeskusteluja pitäisi kehittää, jotta ne olisivat motivoivampia. Tulosten perusteella motivoiviksi tekijöiksi osaamisen kehittämisessä esille nousivat ulkoiset motivaatiotekijät, kuten esimiehen antamat palkitsemiset ja tunnustukset sekä oppilaiden empaattiset vaikutukset. Sisäisenä motivoivina tekijöinä koettiin oma halu ja tahtotila osaamisen kehittämiseen sekä työ joka motivoi. Kehityskeskustelujen motivoivaksi tekijöiksi osoittautuivat kehityskeskustelujen sisältö, ajankohdat, pitopaikat ja kehityskeskustelujen lukumäärät sekä esimiehen rooli kehityskeskustelujen valmistelussa ja toteutuksessa. Esimies koettiin motivoivaksi tekijäksi kehityskeskusteluissa. Tulosten perusteella työntekijöillä on tiettyjä odotuksia esimiestä kohtaan. Kokemuksien perusteella esimiehen tulisi kuunnella työntekijöitä, tuntea heidät ja tietää heidän toimenkuvansa. Lisäksi esimiehen pitää näyttää suunta kehityskeskusteluissa, olla keskustelu- ja vuorovaikutustaitoinen, sekä antaa palautetta.