Kuinka tehdä markkinointisuunnitelma - Case Viherkeskus Focus
Rissanen, Marjo (2017)
Rissanen, Marjo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua, miten tehdä markkinointisuunnitelma pienyritykselle, reilun vuoden vanhalle puutarhamyymälälle Pohjois-Savossa. Viherkeskus Focus sijaitsee Kuopion ja Siilinjärven rajan tuntumassa Joensuuntien varressa. Alue on yritysaluetta, mutta läheltä löytyy paljon uusia kerros- ja rivitaloja ja vanhaa rivi/omakotitalo aluetta. Koska kyseessä on hyvin tuore yritys, on markkinointisuunnitelman tekemiseen hyvä syventyä hieman enemmän. Tarkoituksena oli tutkia, miten paljon tietoa tarvitsee markkinointisuunnitelman laatimiseen ja mitkä asiat tulee ottaa huomioon. Tässä opinnäytetyössä tehdään samalla kuvitteellinen markkinointisuunnitelma ko. yritykselle, jotta jokainen prosessin osa tulee selkeästi esille.
Opinnäytetyö käsittää kaksi osaa. Teoreettisessa osassa tutkitaan markkinointia yleensä ja ohjeistusta suunnitelman laatimiseen. Empiirinen osa taas oli asiakaskyselyn ja markkinointisuunnitelman toteuttamisen tarkastelua, kuinka se tehdään.
Markkinointisuunnitelman tutkinnan pohjana käytettiin asiakaskyselyä, jonka toteutin heinä- elokuussa 2017. Kysely tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, eli alun perin tavoitteenani oli vähintään 50 kpl vastattuja kyselyjä, mielellään jopa 80 kpl. Lopullisen määrän sain 55 kappaleeseen. Olen ollut äitiyslomalla, ja mahdollisuuteni olla pois vauvan luota olivat rajalliset. Opinnäytetyötä tehdessä käytin myös kokemuksia vuonna 2016 työskennellessäni kyseisessä myymälässä. Myös vastuuhenkilöiden haastatteluilla sain tarvitsemiani tietoja.
Tuloksia tutkiessa huomasimme asiakaskunnasta naisia olevan noin 75 %. Ikähaarukasta 65 % oli 35-65 vuoden väliltä. Jopa 80 % asiakkaista oli käynyt useamman kerran. Vaikka tulokset on kerätty vain kahtena eri lauantaina, ja yhtenä arkipäivänä, ne vastaavat asiakaskuntaa kohtuullisen hyvin, henkilökunnan mielestä. Kyselyn tuloksilla saatiin tarvittavia vastauksia markkinointisuunnitelman laatimiseksi.
Opinnäytetyö käsittää kaksi osaa. Teoreettisessa osassa tutkitaan markkinointia yleensä ja ohjeistusta suunnitelman laatimiseen. Empiirinen osa taas oli asiakaskyselyn ja markkinointisuunnitelman toteuttamisen tarkastelua, kuinka se tehdään.
Markkinointisuunnitelman tutkinnan pohjana käytettiin asiakaskyselyä, jonka toteutin heinä- elokuussa 2017. Kysely tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, eli alun perin tavoitteenani oli vähintään 50 kpl vastattuja kyselyjä, mielellään jopa 80 kpl. Lopullisen määrän sain 55 kappaleeseen. Olen ollut äitiyslomalla, ja mahdollisuuteni olla pois vauvan luota olivat rajalliset. Opinnäytetyötä tehdessä käytin myös kokemuksia vuonna 2016 työskennellessäni kyseisessä myymälässä. Myös vastuuhenkilöiden haastatteluilla sain tarvitsemiani tietoja.
Tuloksia tutkiessa huomasimme asiakaskunnasta naisia olevan noin 75 %. Ikähaarukasta 65 % oli 35-65 vuoden väliltä. Jopa 80 % asiakkaista oli käynyt useamman kerran. Vaikka tulokset on kerätty vain kahtena eri lauantaina, ja yhtenä arkipäivänä, ne vastaavat asiakaskuntaa kohtuullisen hyvin, henkilökunnan mielestä. Kyselyn tuloksilla saatiin tarvittavia vastauksia markkinointisuunnitelman laatimiseksi.