Raspberry Pi -taulutietokone
Alakurtti, Jani (2017)
Alakurtti, Jani
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102616326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli soveltaa sulautettuihin järjestelmiin ja elektroniikkaan pohjautuvia tietotekniikan insinööriopintoja, joiden pohjalta luotiin toimiva Raspberry Pi -taulutietokone. Toisena merkittävänä tavoitteena oli hyödyntää omatoimisesti aiemmin hankittua 3D-mallinnuskokemusta ja luoda taulutietokoneelle kestävä kuori. Taulutietokoneesta tehtiin monikäyttöinen tietotekninen laite, jonka avulla on vaivatonta suoriutua tiedonhausta sekä muistiinpanojen luomisesta. Monikäyttöisyyttä edesauttaa taulutietokoneen 10.1 tuuman kosketusnäyttö sekä siihen liitettävät langattomat lisälaitteet, hiiri ja näppäimistö.
Minitietokoneiden, varsinkin Raspberry Pi -laitteiden nostaessa merkittävästi osuuttaan opetuskäytössä toisen sekä kolmannen asteen koulutuksessa voidaan opinnäytetyön merkitystä alalle pitää huomattavan suurena. Sillä on mahdollisuus toimia inspiraation lähteenä uusille projekteille tai ohjeena minitietokoneisiin ensimmäistä kertaa perehtyville. Opinnäytetyössä 3D-teknologian käyttäminen kuoren ja sen lisäosien valmistuksessa antaa käsityksen sen lähes rajattomista käyttömahdollisuuksista teollisen muotoilun välineenä.
Tutkimusaineistona opinnäytetyön tekemiseen käytettiin suurimmaksi osaksi koulutuksen tuomaa tietoa sulautetuista järjestelmistä ja elektroniikasta sekä internetistä löytynyttä aineistoa komponenteista. Lapin ammattiopiston projektityöntekijän kanssa käydyn keskustelun ja häneltä saadun ohjeistuksen mukaan 3D-tulostaminen luonnistui ongelmitta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua toimintakuntoinen Raspberry Pi -taulutietokone, joka täyttää sille asetetut tavoitearvot, jotka olivat suoriutuminen tiedonhausta sekä muistiinpanojen laatiminen. Todettiin myös, että 3D-teknologiaa apuna käyttäen on mahdollista luoda taulutietokoneelle teollisen muotoilun kriteerit täyttävät kuori ja sen lisäosat. Johtopäätöksenä opinnäytetyön suhteen todettiin, että sopiva koulutustausta sekä kiinnostus 3D-teknologiaa kohtaan mahdollistavat rajallisellakin rahoituksella uuden ja toimivan laitteen luomisen.
Minitietokoneiden, varsinkin Raspberry Pi -laitteiden nostaessa merkittävästi osuuttaan opetuskäytössä toisen sekä kolmannen asteen koulutuksessa voidaan opinnäytetyön merkitystä alalle pitää huomattavan suurena. Sillä on mahdollisuus toimia inspiraation lähteenä uusille projekteille tai ohjeena minitietokoneisiin ensimmäistä kertaa perehtyville. Opinnäytetyössä 3D-teknologian käyttäminen kuoren ja sen lisäosien valmistuksessa antaa käsityksen sen lähes rajattomista käyttömahdollisuuksista teollisen muotoilun välineenä.
Tutkimusaineistona opinnäytetyön tekemiseen käytettiin suurimmaksi osaksi koulutuksen tuomaa tietoa sulautetuista järjestelmistä ja elektroniikasta sekä internetistä löytynyttä aineistoa komponenteista. Lapin ammattiopiston projektityöntekijän kanssa käydyn keskustelun ja häneltä saadun ohjeistuksen mukaan 3D-tulostaminen luonnistui ongelmitta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua toimintakuntoinen Raspberry Pi -taulutietokone, joka täyttää sille asetetut tavoitearvot, jotka olivat suoriutuminen tiedonhausta sekä muistiinpanojen laatiminen. Todettiin myös, että 3D-teknologiaa apuna käyttäen on mahdollista luoda taulutietokoneelle teollisen muotoilun kriteerit täyttävät kuori ja sen lisäosat. Johtopäätöksenä opinnäytetyön suhteen todettiin, että sopiva koulutustausta sekä kiinnostus 3D-teknologiaa kohtaan mahdollistavat rajallisellakin rahoituksella uuden ja toimivan laitteen luomisen.