Kirjaston brändi ja sen kehittäminen
Vaheranta, Terhi (2017)
Vaheranta, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändin merkitystä ja luonnetta organisaatioiden toiminnassa, keskittäen tarkastelu yleisen kirjaston brändin arvoon ja sen tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksiin. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään kirjaston brändin nykytilaa sekä kirjastojen olemassa olevia vahvuuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen kirjastoseura. Teoreettinen osuus opinnäytetyössä keskittyy brändiin, markkinointiin ja palvelumuotoiluun.
Opinnäytetyössä tuodaan esille yhteiskunnallisia ilmiöitä ja asioita, jotka vaikuttavat kirjastojen tämän hetkiseen toimintaan ja kehitykseen. Yleisissä kirjastoissa on viime vuosina tapahtunut isoja muutoksia toiminnoissa, johtuen pääosin digitalisaatiosta ja uudenlaisten tiedonhakutapojen yleistymisestä. Siksi brändin kehittäminen kirjaston nykyistä roolia vastaavaksi on sekä ajankohtaista että tarpeellista.
Tutkimuksellisen osuuden alkuun on sisällytetty tietoa kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä. Nämä tiedot avaavat käytettyjen tutkimusmenetelmien valintaa ja perustaa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimusmenetelmänä pienryhmähaastatteluja, joissa avustavana työkaluna on käytetty kuvakortteja. Tutkimustulokset sisältävät suoria lainauksia haastatelluilta. Lisäksi haastattelujen tueksi on tehty pienimuotoinen kysely. Tulosten tulkinnan ja kerättyjen tietojen perusteella opinnäytetyön loppuun on koottu pienimuotoinen kehittämissuunnitelma ja yhteenveto tärkeimmistä löydöksistä. Näitä olivat esimerkiksi suomalaisten vahva yhteys luontoon myös lukemisen kautta sekä perinteisten asioiden, kuten fyysisen kirjan aseman korostuminen edelleen kirjastojen toiminnassa.
Opinnäytetyössä tuodaan esille yhteiskunnallisia ilmiöitä ja asioita, jotka vaikuttavat kirjastojen tämän hetkiseen toimintaan ja kehitykseen. Yleisissä kirjastoissa on viime vuosina tapahtunut isoja muutoksia toiminnoissa, johtuen pääosin digitalisaatiosta ja uudenlaisten tiedonhakutapojen yleistymisestä. Siksi brändin kehittäminen kirjaston nykyistä roolia vastaavaksi on sekä ajankohtaista että tarpeellista.
Tutkimuksellisen osuuden alkuun on sisällytetty tietoa kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä. Nämä tiedot avaavat käytettyjen tutkimusmenetelmien valintaa ja perustaa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimusmenetelmänä pienryhmähaastatteluja, joissa avustavana työkaluna on käytetty kuvakortteja. Tutkimustulokset sisältävät suoria lainauksia haastatelluilta. Lisäksi haastattelujen tueksi on tehty pienimuotoinen kysely. Tulosten tulkinnan ja kerättyjen tietojen perusteella opinnäytetyön loppuun on koottu pienimuotoinen kehittämissuunnitelma ja yhteenveto tärkeimmistä löydöksistä. Näitä olivat esimerkiksi suomalaisten vahva yhteys luontoon myös lukemisen kautta sekä perinteisten asioiden, kuten fyysisen kirjan aseman korostuminen edelleen kirjastojen toiminnassa.