"SILLOIN EI TARVITSE MONTA KERTAA KIRJATA SAMOJA ASIOITA" Hoitotyöntekijöiden kokemuksia kirjaamisen mobiilisovelluksen käytöstä Lieksan kotihoidossa
Pakarinen, Eeva-Liisa (2017)
Pakarinen, Eeva-Liisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102416275
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen tuo haasteita ikäihmisten hoitotyölle kaikkialla maailmassa. Kotiin tarjottavien palveluiden tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona selviytymistä ja auttaa toimintakyvyn säilymistä mahdollisimman pitkään. Erilaisia teknologiaratkaisuja voidaan hyödyntää laadukkaiden kotihoidon palvelujen kehittämisessä.
Tämä laadullinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Siun soten ikäihmisten palveluiden Lieksan kotihoidolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyöntekijöiden kokemuksia ja kehittämistarpeita kirjaamisen mobiilisovelluksen käytöstä kotihoidossa. Tutkimustehtävien avulla pyrittiin saamaan konkreettista tietoa kirjaamisen mobiilisovelluksen käyttökokemuksista, hyödyistä ja kehittämistarpeista tällä hetkellä.
Tutkimus toteutettiin verkossa toimivan kyselyohjelman avulla. Osallistujat arvottiin vakituisten hoitotyöntekijöiden keskuudesta. Heihin kuului kodinhoitajia, lähihoitajia ja sai-raanhoitajia. Tutkimukseen osallistui 22 henkilöä, ja heistä 11 vastasi. Osallistujat kokivat kirjaamisen mobiilisovelluksen käytön positiivisena asiana ja sitä käytettiin paljon. Kirjaaminen tapahtui pääasiassa kirjaamisen mobiilisovelluksen avulla, mutta pidemmät kirjaukset tehtiin edelleen pöytätietokoneella tiimitiloissa. Kirjaamisen mobiilisovelluksen käyttö koettiin helpoksi, nopeaksi ja luotettavaksi. Tärkeimpinä asioina pidettiin, että asiakastiedot olivat sovelluksessa aina mukana ja tarvittaessa tarkistettavissa paikasta riippumatta.
Jatkotutkimusmahdollisuutena ovat asiakkaiden ja omaisten näkemykset ja kokemukset kirjaamisen mobiilisovelluksen käytöstä, hyödyistä ja haitoista. Toinen jatkotutkimusehdotus olisi tutkia kirjaamisen mobiilisovelluksen käytön eroja sairaanhoitajien ja lähihoitajien välillä sekä käytön erojen vaikutusta välittömän työajan eroihin.
Väestön ikääntyminen tuo haasteita ikäihmisten hoitotyölle kaikkialla maailmassa. Kotiin tarjottavien palveluiden tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona selviytymistä ja auttaa toimintakyvyn säilymistä mahdollisimman pitkään. Erilaisia teknologiaratkaisuja voidaan hyödyntää laadukkaiden kotihoidon palvelujen kehittämisessä.
Tämä laadullinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Siun soten ikäihmisten palveluiden Lieksan kotihoidolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyöntekijöiden kokemuksia ja kehittämistarpeita kirjaamisen mobiilisovelluksen käytöstä kotihoidossa. Tutkimustehtävien avulla pyrittiin saamaan konkreettista tietoa kirjaamisen mobiilisovelluksen käyttökokemuksista, hyödyistä ja kehittämistarpeista tällä hetkellä.
Tutkimus toteutettiin verkossa toimivan kyselyohjelman avulla. Osallistujat arvottiin vakituisten hoitotyöntekijöiden keskuudesta. Heihin kuului kodinhoitajia, lähihoitajia ja sai-raanhoitajia. Tutkimukseen osallistui 22 henkilöä, ja heistä 11 vastasi. Osallistujat kokivat kirjaamisen mobiilisovelluksen käytön positiivisena asiana ja sitä käytettiin paljon. Kirjaaminen tapahtui pääasiassa kirjaamisen mobiilisovelluksen avulla, mutta pidemmät kirjaukset tehtiin edelleen pöytätietokoneella tiimitiloissa. Kirjaamisen mobiilisovelluksen käyttö koettiin helpoksi, nopeaksi ja luotettavaksi. Tärkeimpinä asioina pidettiin, että asiakastiedot olivat sovelluksessa aina mukana ja tarvittaessa tarkistettavissa paikasta riippumatta.
Jatkotutkimusmahdollisuutena ovat asiakkaiden ja omaisten näkemykset ja kokemukset kirjaamisen mobiilisovelluksen käytöstä, hyödyistä ja haitoista. Toinen jatkotutkimusehdotus olisi tutkia kirjaamisen mobiilisovelluksen käytön eroja sairaanhoitajien ja lähihoitajien välillä sekä käytön erojen vaikutusta välittömän työajan eroihin.