Asiakasymmärryksestä Epooq-palvelun kehittämiseen
Krasniqi, Blerina; Krasniqi, Kaltrina (2017)
Krasniqi, Blerina
Krasniqi, Kaltrina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oppifi Oy ja työ tehtiin toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tavoitteena oli saada asiakasymmärrystä, jonka kautta Epooq-palvelua voidaan kehittää vastaamaan asiakastarpeita ja näin tehostaa myyntiä.
Tehtävämme oli antaa toimeksiantajalle konkreettista näkökulmaa palvelun kehittämiseksi. Työn oleelliseksi osaksi nousi myös palvelun hinnoittelu, sillä toimeksiantajan tämänhetkinen palvelun hinnoittelu ei vielä ota huomioon asiakkaan maksuhalukkuutta tai -kykyä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin asiakasymmärrystä, palvelun kehittämistä ja hinnoittelua. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tutkimuksessa hyödynnettyjä tutkimusmenetelmiä.
Käytimme tutkimuksessa määrällistä tutkimustapaa. Tutkimus suunniteltiin ja toteutettiin sähköisenä kyselynä 104 henkilölle. Toteutetun kyselyn tulosten perusteella laadittiin suosituksia palvelun hinnoittelulle ja kehittämiselle. Toteutetun määrällisen tutkimustavan tukena hyödynnettiin laadullista tutkimustapaa haastattelemalla kymmenen henkilöä. Haastattelut tukivat kyselytutkimusta ja näin palvelun kehittämistä laajemmalla tasolla.
Tutkimustulosten perusteella saatiin koottua suositus siitä, miten hinnoitella Epooq-haastattelupaketti. Tutkimuksen tuloksista myös selvisi näkökohtia palvelun myynnin tehostamiseksi. Ehdotimme, että toimeksiantaja kiinnittäisi huomiota markkinointiviestintään. Erilaisia ehdotuksia olivat myös muun muassa Epooq-kuvakirja, Epooq-mobiilisovellus ja palvelun linkittäminen sukututkimukseen.
Tehtävämme oli antaa toimeksiantajalle konkreettista näkökulmaa palvelun kehittämiseksi. Työn oleelliseksi osaksi nousi myös palvelun hinnoittelu, sillä toimeksiantajan tämänhetkinen palvelun hinnoittelu ei vielä ota huomioon asiakkaan maksuhalukkuutta tai -kykyä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin asiakasymmärrystä, palvelun kehittämistä ja hinnoittelua. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tutkimuksessa hyödynnettyjä tutkimusmenetelmiä.
Käytimme tutkimuksessa määrällistä tutkimustapaa. Tutkimus suunniteltiin ja toteutettiin sähköisenä kyselynä 104 henkilölle. Toteutetun kyselyn tulosten perusteella laadittiin suosituksia palvelun hinnoittelulle ja kehittämiselle. Toteutetun määrällisen tutkimustavan tukena hyödynnettiin laadullista tutkimustapaa haastattelemalla kymmenen henkilöä. Haastattelut tukivat kyselytutkimusta ja näin palvelun kehittämistä laajemmalla tasolla.
Tutkimustulosten perusteella saatiin koottua suositus siitä, miten hinnoitella Epooq-haastattelupaketti. Tutkimuksen tuloksista myös selvisi näkökohtia palvelun myynnin tehostamiseksi. Ehdotimme, että toimeksiantaja kiinnittäisi huomiota markkinointiviestintään. Erilaisia ehdotuksia olivat myös muun muassa Epooq-kuvakirja, Epooq-mobiilisovellus ja palvelun linkittäminen sukututkimukseen.