Laerdal Virtual Phlebotomy : Käyttöoppaan laatiminen
Taskinen, Jonna; Venäläinen, Leila (2017)
Taskinen, Jonna
Venäläinen, Leila
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316243
Tiivistelmä
Simulaatiolla tarkoitetaan todellisuuden jäljittelemistä, jolla pyritään saavuttamaan tietty päämäärä. Terveydenhuoltoalalla simulaatiota käytetään monella eri tasolla yksittäisten taitojen harjoittelusta aina täysimittaiseen simulaatioryhmäharjoitteluun. Simulaatioharjoittelu terveydenhuollon koulutuksessa on lisääntynyt melko nopeasti ja sen merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään. Laerdal Virtual Phlebotomy on simulaatiojärjestelmä, joka mahdollistaa virtuaalisen laskimoverinäytteenoton harjoittelun vakuumitekniikalla.
Opinnäytetyön aiheena oli Virtual Phlebotomy -näytteenottosimulaattorin testaus ja käyttöoppaan laatiminen opiskelijoiden itsenäistä harjoittelua varten. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Näytteenottosimulaattori hankittiin koululle keväällä 2016 ja aiheesta haluttiin opinnäytetyö, koska laitteen käytöstä ei vielä ollut paljoa kokemusta eikä sitä varten ollut laadittu suomenkielistä käyttöopasta. Näytteenottosimulaattorin on tarkoitus tulla osaksi bioanalyytikko- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli testata laitetta ja kirjata siitä saatuja käyttökokemuksia sekä tuottaa itsenäistä työskentelyä tukeva opas opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa itsenäisen harjoittelun mahdollisuuksia näytteenoton opiskelussa ja lisätä opiskelijoiden valmiuksia näytteenottoharjoitteluun käytännön työelämässä. Opinnäytetyön tehtävät olivat näytteenottosimulaattorin testaaminen ja tiedon kerääminen sen toiminnasta sekä käyttöoppaan laatiminen opiskelijoiden itsenäistä harjoittelua varten.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen tuotoksena olivat käyttöopas, tiivistetty pikaopas ja opasvideo, jotka käsittelivät simulaattorin käyttöä ja sillä harjoittelua. Opinnäytetyötä varten kerättiin lähteisiin pohjautuvaa tietoa laskimoverinäytteenotosta, simulaatioharjoittelusta ja hyvän ohjeen laatimisesta. Simulaattorin testausjakson aikana tehtiin havaintoja laitteen käytöstä, toistettiin harjoituksia ja kokeiltiin myös käyttäjän toiminnan vaikutusta laitteen antamaan palautteeseen.
Työn johtopäätöksenä näytteenottosimulaattori on hyvä lisä osana perinteistä laskimoverinäytteenoton opetusta. Jatkotutkimuksen aiheena esitetään simulaattorin käyttökokemusten laajempaa raportointia laitteen oltua jonkin aikaa osana opetusta.
Opinnäytetyön aiheena oli Virtual Phlebotomy -näytteenottosimulaattorin testaus ja käyttöoppaan laatiminen opiskelijoiden itsenäistä harjoittelua varten. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Näytteenottosimulaattori hankittiin koululle keväällä 2016 ja aiheesta haluttiin opinnäytetyö, koska laitteen käytöstä ei vielä ollut paljoa kokemusta eikä sitä varten ollut laadittu suomenkielistä käyttöopasta. Näytteenottosimulaattorin on tarkoitus tulla osaksi bioanalyytikko- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutusta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli testata laitetta ja kirjata siitä saatuja käyttökokemuksia sekä tuottaa itsenäistä työskentelyä tukeva opas opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa itsenäisen harjoittelun mahdollisuuksia näytteenoton opiskelussa ja lisätä opiskelijoiden valmiuksia näytteenottoharjoitteluun käytännön työelämässä. Opinnäytetyön tehtävät olivat näytteenottosimulaattorin testaaminen ja tiedon kerääminen sen toiminnasta sekä käyttöoppaan laatiminen opiskelijoiden itsenäistä harjoittelua varten.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen tuotoksena olivat käyttöopas, tiivistetty pikaopas ja opasvideo, jotka käsittelivät simulaattorin käyttöä ja sillä harjoittelua. Opinnäytetyötä varten kerättiin lähteisiin pohjautuvaa tietoa laskimoverinäytteenotosta, simulaatioharjoittelusta ja hyvän ohjeen laatimisesta. Simulaattorin testausjakson aikana tehtiin havaintoja laitteen käytöstä, toistettiin harjoituksia ja kokeiltiin myös käyttäjän toiminnan vaikutusta laitteen antamaan palautteeseen.
Työn johtopäätöksenä näytteenottosimulaattori on hyvä lisä osana perinteistä laskimoverinäytteenoton opetusta. Jatkotutkimuksen aiheena esitetään simulaattorin käyttökokemusten laajempaa raportointia laitteen oltua jonkin aikaa osana opetusta.