SAP Screen Personas Concept Design And Implementation : Case Wärtsilä
Saarikivi, Roosa (2017)
Saarikivi, Roosa
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316239
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Wärtsilä Oy:n Marine Solutions -yksikössä käyttöliittymätutkimuksena. Yrityksen käytössä oleva SAP ERP -järjestelmä on osittain koettu hankalaksi ja monimutkaiseksi. Uudet bisnesprosessit aiheuttavat vaikeuksia ja raskas käyttöliittymä alentaa tehokkuutta sekä uusilla että vanhoilla SAP:n käyttäjillä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko SAP Screen Personas -käyttöliittymää soveltaa kustannustehokkaasti kustomointia vaativiin bisnesprosesseihin. Screen Personas on SAP:n lisäosa, jonka avulla voidaan yksinkertaistaa prosesseja ja luoda räätälöityjä käyttäjänäkymiä. Tutkimuksessa kehitettiin uusi käyttöliittymä takuuprosessille, ja samalla arvioitiin Screen Personasin mahdollisuuksia ja heikkouksia.
Tutkimus suoritettiin projektiluontoisesti, ja siihen sisältyi käyttöliittymäkehityksen lisäksi projektinhallinta, budjetointi, raportointi, kustannuslaskenta ja kannattavuuslaskenta. Tutkimuksen painopiste oli kehityksen ja tulosten raportoinnissa sekä hyödyn arvioinnissa. Tutkimus ei ottanut kantaa ei-mitattavissa oleviin hyötyihin.
Työn tuloksena syntyi yksinkertaistettu käyttöliittymä, jonka ansiosta takuutapauksia voidaan vastedes hoitaa tehokkaammin. Uusi käyttöliittymä tehosti käyttäjien ajankäyttöä, paransi tiedon laatua ja vähensi virheitä. Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa soveltaa uusiin prosessikehityksiin Screen Personas -alustalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko SAP Screen Personas -käyttöliittymää soveltaa kustannustehokkaasti kustomointia vaativiin bisnesprosesseihin. Screen Personas on SAP:n lisäosa, jonka avulla voidaan yksinkertaistaa prosesseja ja luoda räätälöityjä käyttäjänäkymiä. Tutkimuksessa kehitettiin uusi käyttöliittymä takuuprosessille, ja samalla arvioitiin Screen Personasin mahdollisuuksia ja heikkouksia.
Tutkimus suoritettiin projektiluontoisesti, ja siihen sisältyi käyttöliittymäkehityksen lisäksi projektinhallinta, budjetointi, raportointi, kustannuslaskenta ja kannattavuuslaskenta. Tutkimuksen painopiste oli kehityksen ja tulosten raportoinnissa sekä hyödyn arvioinnissa. Tutkimus ei ottanut kantaa ei-mitattavissa oleviin hyötyihin.
Työn tuloksena syntyi yksinkertaistettu käyttöliittymä, jonka ansiosta takuutapauksia voidaan vastedes hoitaa tehokkaammin. Uusi käyttöliittymä tehosti käyttäjien ajankäyttöä, paransi tiedon laatua ja vähensi virheitä. Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa soveltaa uusiin prosessikehityksiin Screen Personas -alustalla.