Konsumenters tankar kring e-handel av kläder i Finland
Boijer, Sofia (2017)
Boijer, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Ruotsi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316225
Tiivistelmä
Det blir allt vanligare bland konsumenterna att göra sina köp av kläder via internet. Det finns dock en stor del av befolkningen i Finland som än idag hellre köper sina kläder i fysiska butiker än via en e-handel. Finland är det land i Norden där det sker minst e-handel. Orsakerna till detta kan t.ex hänga ihop med brist på kunskap gällande e-handel eller en känsla av otrygghet när det gäller att betala sina köp med kreditkort över inter-net. I detta arbete undersöktes konsumenternas tankar kring e-handel. Syftet med arbetet var att undersöka konsumenternas tankar kring e-handel. Syftet med arbetet var att un-dersöka konsumenternas tankar kring e-handel av kläder i Finland, där vuxna konsu-menter fick delta i undersökningen. Undersökningen gjordes som en kvantitativ under-sökning, där en webbenkät lades ut på Facebook för att få konsumenterna att svara på undersökningen. Sammanlagt fick undersökningen 48 respondenter. I undersökningen kom det fram att det finns en hel del skillnader mellan hur kvinnor och män tänker gäl-lande e-handel. Männen som deltog i undersökningen verkade känna betalningen över internet betydligt mycket tryggare än vad kvinnorna gjorde. Kvinnorna i sin tur såg re-turnerandet av kläder som inte passade som ett mindre problem än vad männen gjorde. Också påståendet gällande att söka rabatter då man e-handlar kläder delade åsikterna mellan könen klart och tydligt, där största delen av männen svarade att de alltid söker rabatter så de e-handlar kläder. En betydligt mycket andel av kvinnorna var av denna åsikt. Dock fanns det påståenden där både kvinnorna och männen svarade mycket lik-nande. Slutsatserna i undersökningen var att de flesta av respondenterna ännu hellre kö-per sina kläder i fysiska butiker där de får personlig kundbetjäning och där de kan prova på kläderna innan de fattar ett köpbeslut. En annan slutsats var att betalningen över in-ternet känns otrygg för en del kunder. Detta borde e-butikerna jobba hårt med för att kunderna skall få mer kunskap gällande detta och på så vis känna sig trygga att e-handla. I arbetet användes både tryckta källor och Internetkällor som material. It is becoming more and more popular for consumers to buy clothes via internet. Howev-er, there is still a lot of consumers who rather buy their clothes in physical stores instead of e-shops. Finland is the country in the Nordic where e-commerce occurs at least. The reason for this may be a lack of knowledge about e-commerce or a sense of insecurity when it comes to paying their purchases by credit cards over the internet. The purpose in this work was to investigate in consumers’ thoughts about e-commerce of clothes in Fin-land. Only adults could participate in the survey. The survey was posted on facebook to collect as many answers as possible. Overall, the survey received 48 respondents. The study found out that there are a lot of differences between how men and women think about e-commerce. The men who participated in the survey seemed to feel the payment over internet much safer than what the women did. The women in turn saw the retuning of clothes that did not fit as a minor problem that men did. The men also seemed to seek discount on the internet a lot more than women did. There were still statements where both women and men responded almost the same. The conclusion of this survey was that most of the respondents would rather buy their clothes in physical stores where they can get personal customer service and where they can try their clothes before making a pur-chase decision. Another conclusion was that payment over the internet feels insecure for some customers. The e-shops should work hard to get customers more knowledge about this so the customers would get more knowledge and feel safe about e-commerce. Both printed sources and internet sources were used as material.