Sosiaalisen median vaikutus ostokäyttäytymiseen
Martikainen, Anni-Mari (2017)
Martikainen, Anni-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316220
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median vaikutusta ihmisten ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vahvasti sosiaalinen media vaikuttaa henkilön päätöksiin tehdä ostopäätöksiä vaatetukseen ja muotiin liittyen.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja tutkimusosuuteen. Työn teoriaosuus rajattiin tutkimusongelman mukaan. Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti mainonnasta, sosiaalisesta mediasta ja sen käytettävyydestä yritysmarkkinoinnissa, sosiaalisen median pääkanavista ja ostokäyttäytymisestä. Teoriaosuuksien tietolähteet perustuvat painetuista ja digitaalisista lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen empiriaosuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus suoritettiin Webropol-kyselyllä ja kysely pidettiin 10.5-17.5.2017 välisenä aikana. Kyselyssä esitettiin kysymyksiä, jotka liittyivät ostokäyttäytymiseen, mainontaan ja sosiaaliseen mediaan. Kysely suunnattiin ihmisille, jotka käyttävät sosiaalista mediaa. Kyselyyn oli tavoitteena saada vähintään 200 vastaajaa ja vastauksia tuli lopulta 222.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että sosiaalisella medialla on melko suuri vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Moni vastaajista on tehnyt ostopäätöksen sosiaalisessa mediassa inspiroitumalla muista käyttäjistä, seurannut tuotearvosteluja erilaissa ryhmissä tai katsonut sosiaalisessa mediassa ilmestyneitä mainoksia.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja tutkimusosuuteen. Työn teoriaosuus rajattiin tutkimusongelman mukaan. Teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti mainonnasta, sosiaalisesta mediasta ja sen käytettävyydestä yritysmarkkinoinnissa, sosiaalisen median pääkanavista ja ostokäyttäytymisestä. Teoriaosuuksien tietolähteet perustuvat painetuista ja digitaalisista lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen empiriaosuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus suoritettiin Webropol-kyselyllä ja kysely pidettiin 10.5-17.5.2017 välisenä aikana. Kyselyssä esitettiin kysymyksiä, jotka liittyivät ostokäyttäytymiseen, mainontaan ja sosiaaliseen mediaan. Kysely suunnattiin ihmisille, jotka käyttävät sosiaalista mediaa. Kyselyyn oli tavoitteena saada vähintään 200 vastaajaa ja vastauksia tuli lopulta 222.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että sosiaalisella medialla on melko suuri vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Moni vastaajista on tehnyt ostopäätöksen sosiaalisessa mediassa inspiroitumalla muista käyttäjistä, seurannut tuotearvosteluja erilaissa ryhmissä tai katsonut sosiaalisessa mediassa ilmestyneitä mainoksia.