Palvelun tuotteistaminen tilitoimistolle
Kosonen, Johanna (2017)
Kosonen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102216213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102216213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tilitoimiston asiantuntijapalveluiden tarvetta ja selvittää tilitoimiston asiakkaiden kykyä lukea ja analysoida yrityksensä tilinpäätöstä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on taloushallinnon palveluita tarjoava Rantalainen Oy Helsinki. Opinnäytetyössä perehdytään myös digitalisaation tuomiin muutoksiin taloushallinnon alalla. Toimeksiantaja ei ole aiemmin tehnyt vastaavaa tutkimusta, joten tämän opinnäytetyön avulla saadut tulokset tarjoavat toimeksiantajalle uutta tietoa palveluidensa kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja koostuu tilinpäätöksen, taloudellisten tunnuslukujen, tilinpäätösanalyysin, digitalisaation ja palvelumuotoilun teorioista. Teoriaosuuden jälkeen esitellään toimeksiantaja sekä toimeksiantajan toimiala Suomessa. Tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka kysymykset toteutettiin pääasiassa erilaisina väittäminä. Tutkimuksen vastaukset esitellään tekstimuodossa sekä kuvaajina.
Teoriatiedon ja tutkimuksen tulosten perustella voidaan todeta, että tilitoimistojen tarve ei tule vähenemään digitalisaatiosta huolimatta. Tilitoimistojen tarjoamien palveluiden muoto tulee kuitenkin muuttumaan yhä asiantuntijaperusteisemmaksi, kun nykyisiä työtehtäviä automatisoidaan jatkuvasti. Opinnäytetyön toimeksiantajan asiakkaat suhtautuvat myönteisesti asiantuntijapalveluihin ja kokevat, että niiden käyttö edistäisi heidän liiketoimintaansa. Suurin osa kuitenkin kokee, että heille ei ole tarjottu asiantuntijapalveluita. Tilitoimiston asiakkaiden kyky lukea tilinpäätöstä on melko hyvällä tasolla, mutta osa tarvitsee tarkempaan analyysiin neuvoja. Eniten asiantuntijan apua kaivattaisiin verotukseen ja kirjanpitoon liittyviin kysymyksiin sekä taloudellisten tunnuslukujen analysointiin. Opinnäytetyön lopussa on ehdotus verokonsultointipalvelun tuotteistamiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja koostuu tilinpäätöksen, taloudellisten tunnuslukujen, tilinpäätösanalyysin, digitalisaation ja palvelumuotoilun teorioista. Teoriaosuuden jälkeen esitellään toimeksiantaja sekä toimeksiantajan toimiala Suomessa. Tässä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka kysymykset toteutettiin pääasiassa erilaisina väittäminä. Tutkimuksen vastaukset esitellään tekstimuodossa sekä kuvaajina.
Teoriatiedon ja tutkimuksen tulosten perustella voidaan todeta, että tilitoimistojen tarve ei tule vähenemään digitalisaatiosta huolimatta. Tilitoimistojen tarjoamien palveluiden muoto tulee kuitenkin muuttumaan yhä asiantuntijaperusteisemmaksi, kun nykyisiä työtehtäviä automatisoidaan jatkuvasti. Opinnäytetyön toimeksiantajan asiakkaat suhtautuvat myönteisesti asiantuntijapalveluihin ja kokevat, että niiden käyttö edistäisi heidän liiketoimintaansa. Suurin osa kuitenkin kokee, että heille ei ole tarjottu asiantuntijapalveluita. Tilitoimiston asiakkaiden kyky lukea tilinpäätöstä on melko hyvällä tasolla, mutta osa tarvitsee tarkempaan analyysiin neuvoja. Eniten asiantuntijan apua kaivattaisiin verotukseen ja kirjanpitoon liittyviin kysymyksiin sekä taloudellisten tunnuslukujen analysointiin. Opinnäytetyön lopussa on ehdotus verokonsultointipalvelun tuotteistamiselle.