Tehostetun kotisairaanhoidon asiakastyytyväisyys
Niemelä, Jonna; Anttonen, Katri (2017)
Niemelä, Jonna
Anttonen, Katri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102216209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102216209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä tehostetun kotisairaanhoidon toiminnasta asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin tehostetun kotisairaanhoidon asiakkaiden kokemuksia saamistaan palveluista Lappeenrannan ja Parikkalan toiminta-alueilla. Tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa, joiden perusteella palveluita voidaan edelleen kehittää. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin tehostettu kotisairaanhoito.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin 12.6-23.7.2017. Aineisto kerättiin sähköisellä sekä paperisella kyselylomakkeella. Tutkimukseen saatiin vastauksia 32 ja vastasprosentiksi muodostui 10,6 %. Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS Statistics 24 -tilastointiohjelman avulla. Lisäksi grafiikan luonnissa käytettiin apuna Microsoft Office Excel 2016 -taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittivat vastaajien olevan tyytyväisimpiä tiedon saantiin ja vaikutusmahdollisuuksiinsa hoitopaikasta. Vastaajien mielestä hoito toteutui yksilöllisesti ja tehostetun kotisairaanhoidon hoitaja oli ammattitaitoinen, ystävällinen ja yhteistyökykyinen. Vastaajat kokivat, että heillä oli vähiten vaikutusmahdollisuuksia hoitonsa suunnitteluun ja päätöksentekoon. Tutkimuksen perusteella tulisi kehittää erityisesti kotikäyntien ajoitusta. Tutkittaessa ei löydetty tilastollisesti merkittäviä eroja toiminta-alueiden ja vastaajien mielipiteiden välillä.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla kyselytutkimuksen laajentaminen koskemaan koko Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin tehostetun kotisairaanhoidon toiminta-aluetta. Tällä tavoin saataisiin tietoa asiakastyytyväisyydestä laajemmin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin 12.6-23.7.2017. Aineisto kerättiin sähköisellä sekä paperisella kyselylomakkeella. Tutkimukseen saatiin vastauksia 32 ja vastasprosentiksi muodostui 10,6 %. Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS Statistics 24 -tilastointiohjelman avulla. Lisäksi grafiikan luonnissa käytettiin apuna Microsoft Office Excel 2016 -taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittivat vastaajien olevan tyytyväisimpiä tiedon saantiin ja vaikutusmahdollisuuksiinsa hoitopaikasta. Vastaajien mielestä hoito toteutui yksilöllisesti ja tehostetun kotisairaanhoidon hoitaja oli ammattitaitoinen, ystävällinen ja yhteistyökykyinen. Vastaajat kokivat, että heillä oli vähiten vaikutusmahdollisuuksia hoitonsa suunnitteluun ja päätöksentekoon. Tutkimuksen perusteella tulisi kehittää erityisesti kotikäyntien ajoitusta. Tutkittaessa ei löydetty tilastollisesti merkittäviä eroja toiminta-alueiden ja vastaajien mielipiteiden välillä.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla kyselytutkimuksen laajentaminen koskemaan koko Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin tehostetun kotisairaanhoidon toiminta-aluetta. Tällä tavoin saataisiin tietoa asiakastyytyväisyydestä laajemmin.