Musiikki varhaiskasvatuksen tukena päiväkotiarjessa
Aaltonen, Annu (2017)
Aaltonen, Annu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102016203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102016203
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella, miten musiikkia voidaan käyttää osana päiväkotiarkea ja kuinka musiikki voidaan ottaa mukaan toiminnallisiin tuokioihin, joissa käsitellään hyvää käyttäytymistä sekä opetellaan sosiaalisia taitoja. Päiväkotiarjessa musiikkia käytettiin apuna päiväkodin eri rutiineissa, kuten syömisessä tai pukemisessa. Opinnäytetyön kautta haluttiin selvittää, miten musiikkia voidaan käyttää mahdollisimman monipuolisesti päiväkodissa, riippumatta tilanteesta tai siitä, onko musiikillinen toiminta suunniteltua vai suunnittelematonta. Opinnäytetyössä suunnitellun sekä suunnittelemattoman toiminnan kautta tehtyjä havaintoja vertailtiin ja tarkasteltiin niiden hyötyjä sekä haittoja.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja materiaalia kerättiin havainnoimalla, toiminnallisilla menetelmillä sekä raportoimalla. Toteutin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden Pilke Kielipolussa, Porissa. Opinnäytetyö toteutettiin 1-3 -vuotiaiden lasten kanssa ja toiminnallisiin osuuksiin valikoitui neljän lapsen ryhmä, jonka lapset olivat iältään noin 2-vuotiaita. Suunniteltuja toiminnallisia tuokioita pidettiin kolme ja suunnittelematonta musiikin käyttöä päiväkotiarjessa ja rutiineissa pidettiin yllä kahden viikon ajan aktiivisesti.
Opinnäytetyön kautta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta musiikilla olevan vaikutusta lapsen käyttäytymiseen erilaisissa arjen tilanteissa. Musiikin avulla voidaan saada lapsen huomio kiinnittymään musiikin eri muotoihin, kuten laulamiseen, itkemisen tai suuttumuksen sijaan. Musiikilla voidaan sanoa olevan edistäviä vaikutuksia, kun sitä käytetään apuna toiminnallisissa opetustilanteissa. Musiikin hyöty nähtiin samanlaisena riippumatta siitä, oliko musiikin käyttö toiminnassa suunniteltua vai suunnittelematonta. Suunnittelemattoman musiikin käytön haittana voitiin todeta se, ettei jokaisen varhaiskasvattajan musiikillinen tieto sekä laulujen tai lorujen osaaminen eivät ole välttämättä kovin laajoja. Suunnitellussa toiminnallisessa tuokiossa laulut ja lorut pystyttiin päättämään sekä opettelemaan etukäteen, jolloin toteuttaminen oli helpompaa sekä sujuvampaa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tulokset kertovat siitä, että musiikin käyttäminen varhaiskasvatuksessa helpottaa arjen tilanteita sekä tekee lapselle uusien asioiden opettelusta mielekkäämpää. Musiikki on monipuolinen varhaiskasvatuksessa käytettävä työväline, jota jokainen varhaiskasvattaja voi hyödyntää omassa toiminnassaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja materiaalia kerättiin havainnoimalla, toiminnallisilla menetelmillä sekä raportoimalla. Toteutin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden Pilke Kielipolussa, Porissa. Opinnäytetyö toteutettiin 1-3 -vuotiaiden lasten kanssa ja toiminnallisiin osuuksiin valikoitui neljän lapsen ryhmä, jonka lapset olivat iältään noin 2-vuotiaita. Suunniteltuja toiminnallisia tuokioita pidettiin kolme ja suunnittelematonta musiikin käyttöä päiväkotiarjessa ja rutiineissa pidettiin yllä kahden viikon ajan aktiivisesti.
Opinnäytetyön kautta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta musiikilla olevan vaikutusta lapsen käyttäytymiseen erilaisissa arjen tilanteissa. Musiikin avulla voidaan saada lapsen huomio kiinnittymään musiikin eri muotoihin, kuten laulamiseen, itkemisen tai suuttumuksen sijaan. Musiikilla voidaan sanoa olevan edistäviä vaikutuksia, kun sitä käytetään apuna toiminnallisissa opetustilanteissa. Musiikin hyöty nähtiin samanlaisena riippumatta siitä, oliko musiikin käyttö toiminnassa suunniteltua vai suunnittelematonta. Suunnittelemattoman musiikin käytön haittana voitiin todeta se, ettei jokaisen varhaiskasvattajan musiikillinen tieto sekä laulujen tai lorujen osaaminen eivät ole välttämättä kovin laajoja. Suunnitellussa toiminnallisessa tuokiossa laulut ja lorut pystyttiin päättämään sekä opettelemaan etukäteen, jolloin toteuttaminen oli helpompaa sekä sujuvampaa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tulokset kertovat siitä, että musiikin käyttäminen varhaiskasvatuksessa helpottaa arjen tilanteita sekä tekee lapselle uusien asioiden opettelusta mielekkäämpää. Musiikki on monipuolinen varhaiskasvatuksessa käytettävä työväline, jota jokainen varhaiskasvattaja voi hyödyntää omassa toiminnassaan.