HEI, ME TEHDÄÄN RAAMIS! : Toiminnallinen raamismateriaali rippikoulutyöhön
Jokela, Roosa (2017)
Jokela, Roosa
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101916172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101916172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ja tuottaa uusi toiminnallinen raamattumateriaali Jämsän seurakunnan rippikoulutyöhön. Apuna materiaalin kehittämisessä toimivat erityisesti Jämsän seurakunnan isoset ja työntekijät. Kehittämistyöhön osallistuivat myös Tyrnävän seurakunnan talvirippikouluryhmän rippikoululaiset, isoset ja työntekijät maaliskuussa 2017. Työn varsinainen toteutus oli kesän 2017 aikana Jämsän seurakunnan kahdella rippikoululeirillä, joiden aikana materiaalia testattiin rippikoululeirien raamiksissa. Tämän jälkeen materiaalia kehitettiin vielä lisää isosten ja rippikoululaisten palautteiden perusteella.
Saatu palaute oli pääosin positiivista. Suurin osa materiaalin testaamiseen osallistuneista rippikoululaisista koki Raamatun tulleen heille tutummaksi kirjaksi materiaalin pohjalta pidettyjen raamisten ansiosta. Rippikoululaiset oppivat raamisten aikana uusia asioita niin Raamatusta, kristinuskosta kuin omista ihmissuhteistaankin. Osa rippikoululaisista sai raamiksista myös kipinän Raamatun omaehtoiseen lukemiseen rippikoulun jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uudistuvaa rippikoulua, rippikouluikäisen nuoren kehitystä, isosuutta, rippikoulun raamiksia sekä yhteistoiminnallista oppimista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä, joiden periaatteiden pohjalta raamismateriaali on kehitetty. Materiaali pohjautuu pääosin Luukkaan evankeliumiin ja siinä on kymmenen erillistä työskentelyä rippikoulujen raamiksiin. Sen kehittämisessä on huomioitu uusi ”Suuri ihme” -rippikoulusuunnitelma 2017.
Saatu palaute oli pääosin positiivista. Suurin osa materiaalin testaamiseen osallistuneista rippikoululaisista koki Raamatun tulleen heille tutummaksi kirjaksi materiaalin pohjalta pidettyjen raamisten ansiosta. Rippikoululaiset oppivat raamisten aikana uusia asioita niin Raamatusta, kristinuskosta kuin omista ihmissuhteistaankin. Osa rippikoululaisista sai raamiksista myös kipinän Raamatun omaehtoiseen lukemiseen rippikoulun jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uudistuvaa rippikoulua, rippikouluikäisen nuoren kehitystä, isosuutta, rippikoulun raamiksia sekä yhteistoiminnallista oppimista ja konstruktivistista oppimiskäsitystä, joiden periaatteiden pohjalta raamismateriaali on kehitetty. Materiaali pohjautuu pääosin Luukkaan evankeliumiin ja siinä on kymmenen erillistä työskentelyä rippikoulujen raamiksiin. Sen kehittämisessä on huomioitu uusi ”Suuri ihme” -rippikoulusuunnitelma 2017.